Tuesday, 5 September 2017

MyKad Anak Umur 12 Tahun

Minggu lepas, sehari sebelum cuti Merdeka sempat bawak anak sulung buat MyKad. Cikgu sekolah dah antar peringatan kena ada Kad Pengenalan kalau dah cukup umur 12 tahun sebelum tarikh UPSR. Kebetulan juga masih cuti sekolah dan target orang tak ramai sebab bakal bercuti panjang untuk Merdeka (31 Ogos) dan Raya Haji yang jatuh esoknya (1 September).

Sebelum ke sana dah siap-siap tanya member yang keje di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) HQ dulu kaunter bukak ke idak 30 hb tu. Member bagitau bukak dan pesan datang awal sebab biasa cuti sekolah ramai. Baikkk!!!

So, kul 8 am dah sampai JPN dengan kakak (anak). Dah breakfast makan kuih dalam kereta sebab tak berani nak confident sangat orang tak ramai. Sampai-sampai terus ke Aras 2 sebab ada terpampang Kad Pengenalan sebagai signboard. Semasa ambik nombor giliran kat kaunter, petugas bagitau surat beranak kena kemaskini, kena ke Aras 3. Bila kat Aras 3, ambik nombor dan isi borang. Kebetulan jugak nak buat mykad namee, dah 3 tahun lebih umurnya tapi tak buat lagi. Masa daftar lahir dia mykid stop. Lepas tu tak pegi-pegi untuk buat. So, alang-alang dah ke JPN, buat sekalilah.


Rupa-rupanya, sijil kelahiran atau surat beranak yang warna putih tu kena kemaskini dan ditukar. Tapi nak tukar tu tak wajib, yang penting update dalam sistem. Surat beranak warna putih tu bezanya nama anak tak terus letak bin/binti. Kalau warna hijau diletak terus. Anak-anak lain memang dah hijau. Saiz yang baru lebih besar (ni tak syok nak simpan, hehe, kalau yang lama kecik sikit). Walaupun dapat yang baru, surat beranak lama masih boleh kita simpan.

Ni contohnya, surat beranak yang lama dengan yang baru.

Kiri contoh yang lama, kanan yang baru.


Dah selesai kemaskini surat beranak dan dapat mykid, kami turun semula ke Aras 2. Ambik nombor giliran dan isi borang. Orang dah start ramai tapi masih tak crowdedlah. Menunggu pun sekejap. Untuk kali pertama mohon MyKad umur 12 tahun ni, kalau dibuat dalam tempoh 30 hari selepas harijadi, takde bayaran. Kalau lebih, tak tanya pulak kena berapa. Birthday anak 17 Ogos aritu, so baru lebih kurang 2 minggu. MyKad akan siap lepas cuti Raya. Oklah tu..no hal. 9.20am semua dah settle. Alhamdulillah...Tak rushing..sempat dapat MyKad sebelum UPSR, walaupun biasanya hari yang sama akan siap.
Ambik gambar.

Ok, untuk sapa-sapa yang anaknya nak UPSR tak lama lagi, bolehlah buat MyKad segera yer. Aku dulu form 3 baru dapat sebelum PMR sebab masa apply darjah 6 untuk UPSR sangkut proses kewarganegaraan (kes beranak kat oversea). So, masa UPSR kena bawak surat perakuan warganegara.


5 comments:

  1. Kita anak lahir bln 6, sempatlah buat mykad sebelum UPSR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setel dah yer kak.. Senang.. Takyah pening dah.

      Delete
  2. teringat pulak kisah kite time nk amek ic gak dulu hihihihi

    ReplyDelete
  3. Oh baru tau mel lahir luar negara. Tq kongsi pengalaman buat ic anak

    ReplyDelete