Wednesday 17 October 2018

Ujian Saringan DASS Malaysia

Dalam zaman serba mencabar ni, takde orang yang tak stress, bebudak kecik pun boleh stress tau jangan memain. Stress ni adalah salah satu isu dalam Kesihatan Mental. Kalau dulu, bila sebut isu berkaitan kesihatan mental ni orang akan kaitan dengan GILA. No! salah tu..tak semestinya ada masalah mental bermaksud kita gila.

Macamana nak tau kita ada masalah dengan kesihatan mental. Ok, firstly, kita boleh buat ujian DASS (Depression Anxiety Stress Scale) secara online. Ada dua jenis set soalan DASS ni, ada yang 21 soalan dan 42 soalan.

 Sekarang kat Malaysia ada banyak gak page yang buat test ni. Ok boleh try salah satu link kat bawah ni:




Image result for dass test malaysia
Ni contoh soalan yang perlu dijawab.


Ujian DASS ni sesiapa pun boleh buat dan jawapan adalah tertakluk kepada apa yang kita rasa atau lalui dalam tempoh seminggu yang terkini. Nanti jawapan saringan tu akan dihantar kepada kita dalam bentuk emel. Kalau ada yang terus paparkan jawapan tu aku tak pasti plak. Jawapan tu ialah hasil saringan awal semata-mata tau. Kategori bermula dari Normal, Sederhana, Teruk dan Sangat Teruk.

Kena jumpa Doktor di mana-mana Klinik Kesihatan untuk didiagnos dahulu. Ke hospital pun boleh juga tapi biasanya Hospital ni untuk kes-kes kecemasan dan jugak yang dirujuk. 

Guys, jangan ambik mudah kalau rasa sesuatu yang tak kena dengan kita, terlalu penat juga menyumbang kepada masalah kesihatan mental. Just do DASS dan seek help kalau perlu.

3 comments:

  1. takut pula nak buat ujian DASS huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan takut, ni cuma saringan. kalau takde apa..tak perlu next step... :)

      Delete
  2. Apa next step dia ya? Rujuk kepada doktor ke?

    ReplyDelete