Friday 19 October 2018

9 tanda kita dibuli di tempat kerja

Bagi yang bekerja mungkin ada sesetengah tempat kerja kita tu menimbulkan rasa tak seronok untuk kita bekerja. Harini nak share 9 tanda-tanda yang menjadi petunjuk bawah korang sedang dibuli di tempat kerja:

1. Dipaksa membuat kerja bukan kerja sebenar.
 -Sesekali mungkin dikira okay untuk kita buat kerja selain kerja yang sepatutnya kita buat, yang ada dalam senarai kerja kita. Tapi, kalau terlalu banyak lain-lain kerja yang kita kena buat sampai menggangu kerja sebenar kita, itu tanda kita ditindas. Learn to say NO boleh jadi salah satu usaha.

2. Difitnah atau menjadi bahan gosip.
-Membawang itu memang dah jadi lumrah tapi kalau kita dapat tau, kita ini dibawangkan tentang perkara yang bukan-bukan, maka carilah puncanya yang menyebabkan tersebarnya berita-berita palsu tu, kalau tak, angkat kaki dari komuniti itu.

3. Dimarah, dihina dan diherdik meskipun untuk kesilapan kecik atau sebenarnya takde salah pun.
- Memang ada jenis orang kerja dia suka marah orang tapi, kalau memang kita buat salah, adalah tak mengapa jugak kita dimarahi sebagai peringatan kepada kita untuk kita tambahbaik. Tapi, kalau rasa marah tu melampau sampai menjatuhkan maruah kita, sampai membuatkan kita sangat tidak okay, maka itu juga tanda kita ditindas.

4. Sentiasa dipandang sinis.
-Dipandang sinis ni kadang boleh jadi perasaan kita sahaja tapi jika berlarutan, berkemungkinan si pelaku memang tidak suka akan kita, dari jenis pandangan juga boleh jadi satu bentuk buli di mana kita semestinya rasa tak selesa kan dipandang sinis.

5. Dikritik untuk semua perkara
-Kritikan membina adalah ok tapi kalau semua benda kita buat dikritik akan boleh membuatkan kita rasa, tak berguna langsung ke aku ni...tak reti buat kerja sangat ke aku ni? So....itu menandakan si pengkritik itu yang ada masalah dan dia sedang membuli kita.

6. Diungkit kesilapan lampau yang tidak diulangi.
-Buat kesalahan dalam bekerja adalah normal, aku selalu percaya, there is always room for improvements kalau setakat kesalahan kecil dan biasa (ini subjektif yer). Tapi, sekiranya kita pernah buat salah, kita akui dan kita tidak ulangi, atau kita dah berusaha untuk perbaiki namun masih diungkit-ungkit kesalahan lampau, itu juga tanda penindasan.

7. Dituduh untuk sesuatu yang tidak dilakukan
-Tuduhan buat sesuatu yang korang tak buat, boleh jadik pertuduhan kecik sehinggalah pertuduhan yang mungkin melibatkan pihak berkuasa tidak mustahil untuk terjadi. Ini memang terang korang dibuli.

8. Tidak dihargai
-Tidak dihargai ini juga mungkin agak subjektif tapi aku ada pengalaman tersendiri bab ni. Perkara ni ialah bila mana ko dah all out buat kerja tapi at the end of the day, ko dikatakan tak buat kerja. Moral down wei untuk berhadaoan dengan benda ni kalau terlalu kerap terjadi. Apa aku buat, yes..angkat kaki...

9. Diperli 
-Perli ni adalah something yang kadang kita tak perasan, tapi kalau kita dapat detect perlian tu dan dibuat secara berulang-ulang, itu akan memakan jiwa kita. Yup..tanda penindasan.

Akibatnya? Kita boleh mengalami stress tak munasabah dan kemurungan, kalau dibiarkan, kehidupan dan kesejahteraan kita boleh terjejas. Apa yang boleh kita buat? Kalau korang jenis outspoken, boleh tegur pembuli tu, atau boleh adukan masalah pada yang berkenaan macam majikan atau HR. Selain daripada tu, saranan aku, bertukarlah tempat kerja lain kalau rasa tak boleh atasi rasa tidak seronok bekerja kat situ. Jom, selamatkan diri kita.

4 comments:

  1. dulu pernah dibuli mental macam ni, teruk kena, nak gi kerja menangis xmo, ditambah hormon tengah xstabil, mengandung ank 1st..lagi laaa

    ReplyDelete
  2. sy pun pernah kena. biasalah.. manusia dengki .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. Bila busuk hati tu orang lain serba tak kena jer di mata dorang.

      Delete