Tuesday 23 October 2018

Penggunaan Emoji merosakkan komunikasi?

Kalau sekarang, korang biasa message orang guna apa? Whatsapp? Wechat? Telegram? Zaman sekarang, rata-rata sosial media ada sediakan emoji atau emoticons tu kan.  Perlu ke ada emoji?

Betul ke emoji merosakkan cara kita berkomunikasi atau menambah nilai sebenarnya?

Ok, pada aku, kalau kita gunakan emoji, komunikasi tu jadi lebih harmoni. Ada banyak ayat (bagi akulah) kalau kita tak gunakan emoji akan jadik keras dan kalau salah intonasi boleh jadik kasar. Contohnya:

Saya rasa tu tak kenalah.

berbanding

Saya rasa tu tak kenalah (pastu tambah emoji senyum berpeluh dan peace)

so macam sopan sikit kan? haha

Ayat lain , contoh macam screenshot kat bawah


Cuba bayangkan tanpa semua emoji tu...lemau kan ayat-ayat tu. Ayat

"Puan xde kat bilik ek" kalau takde emoji bawah tu macam dia stalk aku dan seolah-olah judging oooo puan takde kat bilik yer..sila baca dalam tona nak membawang. Haha.

Anyhow, bergantung pada yang membaca jugaklah kan. Orang yang dah kita biasa lain caranya, orang yang kita tak biasa kadang nak guna emoji pun bimbang, ye dak..takut salah.

Penggunaan emoji jugak memainkan peranan tau. Dalam keadaan nak cepat tapi perlu respon pun emoji sangat membantu. Setuju?

So bagi aku..emoji..daebak!!!




No comments:

Post a Comment