Monday 29 October 2018

Punca Pembuluh darah pecah

Baru-baru ni aku dikejutkan dengan 3 berita orang sekeliling yang dimasukkan ke wad dan ada yang meninggal sebab pembuluh darah pecah di otak. Innalillahiwaiinnailaihirajiun..Al fatihah buat yang pergi. Terpanggil untuk buat entry pasal ni. Dah banyak sebenarnya kes pecah pembuluh darah ni. Biasanya kalau cepat dapatkan rawatan atau keadaan masih di peringkat awal, boleh diselamatkan.

Pembuluh darah berfungsi membawa darah dari jantung ke seluruh tubuh badan. Dalam keadaan normal, pembuluh darah yang berfungsi dengan baik akan mengelakkan berlakunya gangguan kesihatan. 

Pembuluh darah ni boleh pecah di otak, di bawah kulit dan jugak di mata. Paling bahaya ialah sekiranya pecah pembuluh darah di kawasan otak. Ada beberapa punca utama pembuluh darah pecah. Bila pembuluh darah pecah di otak, kalau lambat dapat rawatan, boleh melumpuhkan fungsi otak.

Image result for pecah pembuluh darah di otak
Pembuluh darah pecah pada otak.
Antara tanda-tanda pembuluh darah pecah ialah sakit kepala yang teramat secara tiba-tiba. Pendarahan pada otak tersebut boleh menyebabkan kersoakan fungsi otak. 
Tiga Punca utama pembuluh darah pecah di otak:

1. Tekanan darah tinggi-jika memang tau ada, kawal tekanan dengan ambil ubat preskripsi doktor, ubah cara makan dan ubah cara hidup kepada yang lebih aktif dan sihat.

2. Kanser/tumor - ikuti saranan doktor yang merawat dan sekiranya ada tanda-tanda sakit yang abnormal, segera dapatkan bantuan perubatan.

3. Kelainan pada pembuluh darah - ini juga perlu dapatkan rawatan sekiranya doktor mengesahkan masalah ini wujud pada kita.

Image result for pecah pembuluh darah di kulit
Pembuluh darah pecah pada kulit.
Ketika pembuluh darah pecah pada kulit, sebahagian kecil darah akan keluar dari pembuluh darah ke tubuh. Darah pecah akan muncul di bawah permukaan kulit. Biasanya tanda-tanda seperti bintik-bintik kecil kemerahan, atau belang-belang akan muncul pada kulit. Penyebab pecahnya pembuluh darah di bawah kulit biasanya terjadi kerana luka atau cedera, memar, alergik, infeksi pada darah, atau kesan sampingan ubatan.
Image result for pecah pembuluh darah
Pembuluh darah pecah dalam mata.

Pembuluh darah biasanya pecah dalam mata kerana mata tidak dapat menyerap darah dengan cepat. Ini menyebabkan darah terperangkap dalam kawasan mata. Pecahnya pembuluh darah jarang disedari sehinggalah mata berubah menjadi sangat merah (waran amerah darah) dan mata terasa seperti berkaca. Pandangan mata juga boleh terganggu jika terkena pada anak mata.  Pembuluh darah dalam mata boleh juga terjadi berpunca dari batuk atau bersin yang sangat kuat. Biasanya, keadaan akan pulih dalam dua minggu.

Semua punca pecahnya pembuluh darah ini hanya dapat dipastikan melalui diagnosis oleh pengamal perubatan. Semoga kita semua dilindungi Allah sentiasa...aminnnn



3 comments:

  1. Semoga kita semua terhindar dari sebarang penyakit sebegini. Anyway, tq sharing, Mel.

    ReplyDelete
  2. sy pernah alami pecah pmbuluh darah pd mata semasa melahirkn ank kedua .sy mngambil masa 3 mnggu utk pulihkn mata. wrnanya sgt merah. impaknya skrg mata sy sakit bila melihat sinaran matahari.

    ReplyDelete