Sunday 26 November 2017

KLICF 2017

Kuala Lumpur International Craft Festival (KLICF) 2017 dibuat di Presint 3 Putrajaya. Setahu aku setiap tahun ada Hari Kraf Kebangsaan yang dibuat di Kompleks Kraf,  Jalan Conlay, Kuala Lumpur. Setiap tahun berangan nak pegi sebab memang minat kraftangan tapi nak menyampai ke Jalan Conlay tu sangat tak rajin.

Jadi, bila KLICF ni dibuat di Putrajaya, terus ambik peluang pegi. Pegi dengan anak-anak pada hari kedua. Bila pegi dengan anak-anak memang agak terbatas pergerakan dan penjelajahan terutamanya bila bawak si kecik. Bila ngangkut 3 orang sekaligus tanpa bawak suami, kena prepare for the worse, agak-agak tak boleh handle atau orang terlalu ramai, memang balik jerlah penyelesaiannya. 

KLICF ni berlangsung bermula 23 November 2017 (Khamis)  - 26 November 2017 (Ahad). Aku dengan anak-anak memang suka kraftangan. Berharap ada jugak jual supply barang kraf. Khabarnya ada 400 gerai, wow...banyak tu. Masuk PERCUMA. Tema KLICF tahun ni ialah Crafts Unite People. 

Sesampai kat sana aku parking di Perbadanan Putrajaya Presint 3 yang ada Maybank tu. Lokasi KLICF ni atas dataran, jalan di depan Palace of Justice. Dibuat dalam khemah bertutup dan ada aircond. Masa kami pegi tu tak ramai orang, jadi, tak perlu bersesak-sesak. 

Gerai jualan diatur ikut kategori, contoh barang kayu kayan di satu kawasan, batik di satu kawasan, barang aksesori di satu kawasan. Jadi senang untuk compare barang dan harga. Tapi kalau tengok, setiap gerai ada barang unik masing-masing walaupun kategori yang sama. 


Ada satu gerai ni memang rare dan rasanya satu tu jer ada. Gerai apa tu? Gerai jual ikan dalam jeli keras. Boleh imagine tak? Aku tak ambik gambar pulak sebab anak-anak sibuk picit-picit dan raba-raba benda tu. Tapi actually jelly tu bukanlah jelly lembut tapi keras, jernih. Cantik.. 

Hajat di hati nak beli baju batik tapi si kecik dah buat hal, makanya buat lintas langsung jer sekejap. Anak-anak yang lain pun boring bila mama masuk area pakaian. Yelah-yelah..dah..jom balik. 

Beli apa? Budak berdua buat keychain tulis nama tu jer dan si kecik beli agar-agar kering. Takpelah, yang penting dapat gak jejak kaki ke KLICF. Barang kraf yang diharapkan takde jual kat situ tapi kalau pegi sorang memang adalah masa dan peluang nak belek hasil kraf yang menarik-menarik. Gambar pun tak dapat nak snap sangat sebab most of the time kalau tak tengah diseret si kecik tu, mesti tengah mengejar dia. Kalut.. 

Details boleh dapatkan kat https://klicf.com/v2/. Boleh semak peta untuk tahu lokasi kraf kegemaran. 






No comments:

Post a Comment