Tuesday 7 November 2017

Beli Tiket ETS dari KL Sentral ke Sungai Petani

Sejak dapat panggilan berkursus kat INTAN Utara (INTURA), Sungai Petani (SP) dah terpikir nak naik Electric Train Service (ETS). Sebab? Sebabnya kalau naik flight kena landing kat Alor Star.. Jauh nak ke SP. Bawak kete memang taklah sebab aku tak confident condition kete aku tu dan kalau sorang memang taklah kot. ETS memang ada stesen SP.

Cara Beli Tiket ETS

Dok bertangguh-tangguh beli tiket. Ingat nak beli online jer tapi website ktm tetiba problem. Sebelum website tu down, ada kawan bagitau.. Kena bukak guna browser Mozilla Firefox ja. Takleh guna browser lain. Tapi masa aku browse memang tak boleh. Call call center.. Yang jawab phone tu kata walk in jer ke kaunter kat KL Sentral.

Esoknya aku g KL Sentral walaupun susah payah jer kan.. Haha.. Tapi memikirkan ni first time aku nak naik ETS, ok jugak aku pegi kaunter, boleh tanya pasal seat yang rupa-rupanya ada yang mengadap depan dan ada yang melawan arus. Aku ok jer kalau lawan arus tapi member aku lagi sorang yang nak pegi jugak takleh.

Kaunter tiket ETS terletak di tingkat 1 KL Sentral wing teksi. Kena ambik nombor, bagitau nak beli tiket segera atau advanced booking. Set nombor berlainan.


Masa beli tiket aku tanya macamana nak tau seat mengadap mana kalau beli online. Staff kaunter tu bagi list.. Katanya macam ni, untuk tren ke Utara sahaja tau yang aku dapat ni.

Dr KL Sentral ke Sg petani untuk seat mengadap depan:

Pilihlah

Koc A, B, C seat 8-15

atau

Koc D, E, F seat 1-7

Dan sebaliknya untuk laluan dari Sg Petani ke KL Sentral. 

Selain beli tiket di kaunter atau online di web www.ktmb.com.my, ada mobile apps jugak yang boleh download di Google Play.


Jenis dan Harga Tiket

Ada dua jenis tiket ETS ke SP, Gold dan Platinum. Apa beza antara keduanya? Dari segi masa perjalanan, lebih kurang, mungkin selisih beberapa minit sahaja Gold sampai dulu. Bezanya ialah untuk Gold, banyak station atau hentian, Platinum ada dalam 5-6 station sahaja. Pengguna Gold tak dapat apa-apa makanan, Platinum akan dapat satu goodies pack. 

Harga tiket Gold ke SP ialah RM 62 manakala untuk Platinum, RM82. Beza RM 82. 

Aku beli Platinum masa perjalanan pergi sebab pilihan masa yang lebih sesuai. Untuk perjalanan balik, aku pilih Gold.

Tukar atau Cancel Tiket

Kalau nak tukar tiket, petukaran boleh dibuat dalam masa 24 jam sebelum perjalanan. Contohnya, tiket jam 10.45 pagi 6 November 2017, tiba-tiba kita ubah fikiran dan nak tukar masa, kena buat sebelum 10.45 pagi 5 November 2017. Beza harga tiket (jika ada) contohnya tiket Platinum, bila tukar masa kena pilih Gold, beza harga tiket tu boleh refund. Tiket yang kita cancel jugak boleh refund. 

Ok, untuk next entry aku share pasal pengalaman naik ETS yer. 




No comments:

Post a Comment