Sunday 9 December 2018

Tips & Tricks ke Big Bad Wolf 2018

Big Bad Wolf (BBW) adalah acara tahunan yang mesti nak pegi dengan anak-anak. Pagi ni kitaorang baru ke sana. Kalau nak tau, sejak beberapa tahun ni ada beberapa tips dan tricks aku guna untuk bawak anak-anak ke BBW. Yang penting.. Aku nak sesi shopping smooth, cepat dan tak perlu bersesak-sesak. 

BBW 2018 start 7hb hingga 17hb Disember di MIECC, Mines Seri Kembangan. Seperti biasa, dibuka 24jam. Khabarnya tahun ni ada 4.5 juta buku dijual. 



Kalau nak pegi, bolehlah cuba tips dan tricks aku untuk proses pembelian lebih cepat setel. 

1. Cari info pasal lokasi

Dapatkan info pasal lokasi BBW dan parking area sebab nanti senang. Kalau tempat tu kita dah biasa, lagi senang. Ambik tahu jugak kemudahan yang disediakan macam tandas, surau, troli barang dan sebagainya if possible, dapatkan floor plan lokasi. Senang nanti kalau perlu apa-apa. 

2. Pergi awal pagi

Disebabkan BBW ni anak-anak pun bersungguh nak pegi, senang sikit dapat kerjasama untuk keluar awal pagi. Walaupun BBW dibuka 24jam tapi aku tak prefer pergi tengah malam atau awal pagi sebelum subuh. Ini sebab kalau ada anak-anak, dorang akan penat dan cenderung buat perangai, meragam. 

Jadi, waktu terbaik bagi aku ialah selepas Subuh. Paling lewat kitaorang akan keluar jam 7 pagi dan akan sampai sana sebelum jam 8 pagi. Waktu parking sangat banyak, boleh pilih B1 atau B2 untuk parking dan boleh dapat parking yang dekat dengan lif untuk ke ruang jualan. Bayaran parking kali ni ialah RM5 sekali masuk. 

3. Bawak peralatan yang sesuai jika ada anak kecik

Bawaklah peralatan yang sesuai macam stroller, bantal, selimut atau mainan untuk anak yang lebih kecik supaya dia boleh berehat semasa kita memilih buku. Macam aku, sebab dah tau, troli disediakan, so bawak pelapik untuk anak duduk dalam tu. Aku bawak yoga mat jer dengan selimut dia sebab kadang aircond sejuk. Troli sedikit kecik tau, so bila dia nak keluar.. Aku keluarkan.. Sian plak kan kalau biar dalam tu lelama. 



4.  Setkan nak pegi tengok buku jenis yang macamana

Buku di BBW disusun ikut jenis buku contohnya Non Fiction, Fiction, Novel Melayu dan sebagainya. Untuk lebih mudah, survey dulu buku apa ada. Bila dah sampai sana senang nak terjah dan ambik terus buku yang nak. Ni dapat jimatkan masa.

Di BBW, sangat banyak buku untuk anak-anak. Buku dalam bahasa Melayu diletakkan di satu tempat dan diasingkan dari himpunan buku dalam bahasa Inggeris.

Buku tu pun diasingkan ikut jenis buku bacaan dan buku aktiviti.. 









5. Bayar sebelum orang mula beratur panjang

Selesai pilih buku, jangan lengah lagi untuk membayar, kaunter bayaran yang disediakan sangat banyak, adalah berbelas atau mencecah 20 kaunter. Kalau nak cepat, better sediakan cash sebab ada kalanya mesin debit kad atau kredit kad tak berfungsi.

Simpan resit selepas bayaran sebab nanti nak keluar, ada petugas akan semak resit dan buku yang kita beli. 

Selain jualan buku, kalau kebetulan nak beli alat tulis sekolah anak, jualan di luar dewan adalah murah dari biasa. Contoh macam warna pensel, pen, pensel, water color dan sebagainya.

Oh ya.. Kalau lapar masa memilih buku, jangan risau, ada tempat makan disediakan. Makanan yang dijual termasuklah nasik lemak, nasik goreng, mee goreng, sandwich, spagethi dan sebagainya. 

Hasil belian? Aku banyak beli stok hadiah untuk anak-anak buah yang terdiri daripada set peralatan sekolah dan juga buku yang ada plush toys.



No comments:

Post a Comment