Sunday, 8 November 2020

Creamy Cauliflower Soup


Semalam berjaya mencuba satu resepi baru iaitu Creamy Cauliflower Soup yang senang nak disediakan, cuma gunakan bahan yang mudah nak dapat:

Bahan-bahan:

1. Cauliflower

2. Bawang putih diracik

3. Bawang merah diracik

4. Kiub ayam

5. Air

6. Sedikit Minyak masak untuk menumis

7. Sedikit pepper

8. Tepung jagung untuk pekatkan kuah

Cara-cara:

1. Tumiskan bawang putih & bawang merah.

2. Masukkan cauliflower dan kiub ayam.

3. Kacau dan tuang air. Jangan banyak sangat.

4. Bila cauliflower dah lembut, masukkan dalam blender dan blend sampai lumat dan jadi puri.

5. Masakkan sekejap atas dapur dengan tambah sedikit lagi air.

6. Masukkan air tepung jagung.

7. Masukkan pepper dan boleh jugak tambah italian herbs. Kacau sampai likat dan menggelegak, tutup api.

8. Boleh dimakan macam tu atau cicah dengan roti atau biskut tawar...so yummy...

Bebudak pun suka. Dah risau dorang tak makan sebab sayur kan, haha..ok lulus, boleh buat lagi nanti.


No comments:

Post a comment