Monday 3 December 2018

Misi memburu Cermin mata murah dengan lens anti sinar UV untuk anak

Aku pakai cermin mata (spek) sejak tingkatan 3, adik beradik aku yang lain semua pakai spek, kami berlapan beradik, kalau ada yang jumpa adik beradik aku tak pakai spek, huh..dia sesungguhnya sedang pakai contact lenses..haha. Mak abah pun pakai spek, cuma mak dah tua baru pakai lah. Husband pakai spek dari zaman Universiti tapi dalam adik beradik dia, dia sorang jer pakai spek, ulat buku kot laki ku tu kan...

So, secara tidak langsung, sudah nampak monopoli pemakai spek dalam keluarga kami. Makanya, anak-anak aku, dua pertiga dah pakai spek. Bermula dengan silau dan kemudian bila cek lagi, memang kena pakai spek. Sorang umur 13 tahun dan sorang lagi umur 9 tahun.

Budak-budak ni, kalau kami belikan spek memang yang biasa-biasa jerlah sebab kalau beli yang mahal, patah..nangis wooo....Tapi, baru-baru ni dan sebenarnya sekarang pun kawan-kawan dok bercerita pasal kedai spek yang best. Eyes Optical Vision di Sungei Wang Plaza.



Untuk orang-orang yang pakai spek dan bila takde spek ni memang akan rasa kehilangan dan penglihatan pastilah kabur kan...Kedai spek adalah antara kedai yang kena kerap lah dikunjungi especially bila ahli keluarga hampir semua pakai spek ye dak?

Basically dari pengalaman berpuluh tahun memakai spek.. Pada akulah kan.. Yang mahal tu letaknya pada lens. Biasa kalau frame memang boleh dapat murah tapi bila kena tang lens, hmm... Garu kepala wei nak pikir untuk bayar. 

Ramai kawan aku dah ke sana...Murah dan bagus katanya dari segi servis dan jugak spek tu sendiri. dorang buat, setengah jam dah siap..harga yang biasa cecah RM1,000 lebih boleh dapat RM300 atau less lagi kat situ. Yang biasa power rendah yang buat spek dalam RM200-300 boleh dapat RM100 lebih jer termasuk lens tu harganya...Apaaaa?????

Korang boleh cuba tengok sini, sini, sini, sini...haaa semua dok kata best buat spek situ.

Disebabkan desakan kuat (lebih kepada terpengaruh sebenarnya) oleh 'iklan' kengkawan, makanya aku ambik kesempatan cuti sekolah ni, nak buat spek baru untuk anak aku, Kimi. Dia ni suka tengok tv dan tipon, main games huhu, jadi, mata dia tu memang terdedah lah pada cahaya gajet dan actually boleh jadikkan mata penat.

Gigih aku dengan anak-anak ke Sungei Wang Plaza harini. 

Eyes Vision Optical, Sungei Wang Plaza. 

Sampai kat Vision Optical yang terletak di Lot G096, Sungei Wang Plaza, mata  aku meliar menengok punya banyak pilihan frame.. Kedai tu kalau ikut saiz, dua lot.. Dan betul-betul setentang dengan Eyes Vision Optical tu pun kedai dari tuan yang sama, satu lot dengan penuh spek yang dilabelkan RM65. Nganga jap nengok.. Betul ke frame + lens cuma RM65???

Owner kedai, Jun menyambut kedatangan kitaorang, kedainya baru jer mula beroperasi jam 11 pagi, masa kami sampai dalam jam 11.10 pagi. Kedai ni bukak jam 11 pagi-9 malam setiap hari. Tapi memang dah ada customer lain yang datang. Jun suruh pilih frame dari kedai lot depan.. Mana-mana frame pun boleh. 

Tahukah anda bahawa dalam tu ada pilihan lebih kurang 3 ribu pilihan frame dengan satu harga siap semua cuma RM65? Diulang suara.. 3ribu okay.. Tu belum termasuk frame branded lain yang dipamerkan kat kedai tadi. Memang rambang mata nak pilih. Lagi satu yang menariknya, setengah jam boleh siap katanya.. Fuh.. Mesti ready stok lens pun banyak ni. Benda macam ni memang ler menggembirakan sebabnya dahlah pilihan banyak, murah dan siap cepat wei... Nak nangis rasa sebab baru jer buat spek baru bulan lepas. Kalau tau memang tak terjah ke lain dah.. Datang sini jer. 

Pilih jangan tak pilih... Macam-macam brand ada..

Pilih frame tahan lasak.. 

Alpha Blue 420 Lens

Berdasarkan explaination Jun, aku sangat tertarik dengan lens Alpha Blue 420. Sebab apa? Apa kelebihan lens jenis tu? Kenapakah selama ini aku tatau?

Sabar... Sabar...jap aku kupas satu persatu yer.. 

Macamni.. Sebelum ni aku pernah jugak dengar pasal blue cut lens dari kedai-kedai spek famous, dan khabarnya blue cut ni boleh caras uv dari masuk ke mata. Maksudnya sesuai kalau digunakan untuk yang biasa mengadap komputer, mengadap handphone.. Tapi... Biasalah.. Harga memang ada tambah lah dari lens biasa kan. 

Tapi.. Masa Jun buat demo.. Beza blue cut lens yang ada di pasaran dengan Alpha Blue 420 memang terasa tipah tertipu teruslah dengan kisah blue cut lens sebelum ni. Jun gunakan led pointer light untuk tunjukkan beza, lens biasa, blue cut dengan Alpha Blue 420. Cermin biasa yang ditembak dengan cahaya dari pointer tu memang tembus cahaya  maksudnya memang takde protection dari sinar uv untuk tembus masuk ke mata kita. Cuba pulak blue cut lens, tembus gak..aik..sama jer macam lens biasa. Pastu bila turn test pada Alpha Blue 420..tak nampak cahaya tembus.. Oooo... Itu bezanya.. Bila ditembak cahaya dari depan.. Nampak pantulan cahaya biru pada kertas putih. Fuh.. Mujur wei sebelum ni tak terjebak beli blue cut lens tu. Sia-sia kalau beli. 

Istimewanya lagi lens ni registered atas nama Jun. Teruslah pilih lens tu untuk spek baru Kimi. Jumlah harga? RM 65 + RM 60 (Alpha Blue 420 lens).... Murah sesangat lah... Huhu. Lens tu pun memang elok untuk budak-budak sekolah. 



Definitely akan datang lagi buat spek aku sendiri, nak ajak asben.. Nak bawak mak abah.. Nak suruh adik beradik pegi situ nanti. 

Setengah jam siap... Yezzzaaaa.... Tadaaa... 
Bergambar dengan Jun.. Untuk maklumat lanjut boleh berhubung dengan William dari Eyes Vision Optical di talian 016-377 1304

10 comments:

  1. Kak nina pun baru buat spek kat sini. Murah! Memang berbaloi-baloi. Puashati

    ReplyDelete
  2. wah baru tau kedai ni wujud. lain kali nak pergi jugak hihi

    ReplyDelete
  3. Nak buat jugak spek kat sini. Berkenan dengan lense tu. Lagi pun memang kerja dok depan laptop seharian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesuai sangat huda buat lens macam tu kalau kita memang dok ngadap PC kan

      Delete
  4. boleh la recommend dekat hb nanti

    ReplyDelete
  5. Memang murah, puashati sangat buat kat sini!

    ReplyDelete
  6. Nak buat juga lah kat situ.

    ReplyDelete