Monday 31 December 2018

Cara Mengurus Cuti Tahunan

Setiap orang yang bekerja diperuntukkan keistimewaan cuti tahunan kan? Tak kiralah apa pun pekerjaan, cuti kena ada walaupun sedikit. Alhamdulillah aku bekerja dalam sektor awam yang mana bagi aku, kami kaya dengan cuti. Namun, seringkali jugak kami diingatkan bahawa cuti rehat atau cuti tahunan itu bukan hak tapi cuma keistimewaan. Kelulusan bercuti tertakluk kepada bos yang menyelia kita.

Cara nak uruskan cuti? Ini apa yang aku praktis selama ini. Oh ya, selain cuti rehat, kami ada cuti sakit (swasta), cuti sakit (kerajaan), cuti kuarantin, cuti umrah dan sebagainya. Cuti sakit, aku setakat ni sangat jarang mintak MC, kecuali sangat tak larat untuk ke pejabat. Selalunya Doktor yang akan suruh ambik MC then aku ambik, nak mintak....kurang reti. 

Dulu, masa bujang, sememangnya cuti aku berpuluh bakinya setiap hujung tahun, carry forward ke tahun depannya dan masuk ke dalam simpanan Gantian Cuti Rehat (GCR). Bila dah kawin, dah ada anak, aku biasanya mengutamakan cuti untuk standby anak-anak tak sihat dan keperluan pengurusan keluarga yang memerlukan masa lebih setengah hari. Biasanya, anak-anak berumur 2 tahun ke bawah yang tinggal di taska atau pengasuh cenderung jatuh sakit biasa macam selesema, batuk, sakit mata dan demam. Namun, setelah anak berusia lebih 2 tahun, semakin kurang dijangkiti kerana antibodi badan dorang semakin ok.

Bukan sahaja anak-abak bertambah usia, parents dan diri kita juga semakin berusia, ada keperluan mereka atau kita sendiri ke hospital, untuk mendapatkan rawatan, maka cuti juga diperuntukkan untuk itu. And yes, cuti untuk pergi bercuti. Tuntutan untuk bercuti juga sebenarnya akan berubah mengikut keadaan semasa. 

Image result for on leave
Untuk tahun ni, tahun 2018, aku paling sempit cutinya bilamana banyak hari aku cuti sebab masalah kereta. Bila dah selesai masalah kereta, bolehlah bernafas lega semula, tapi natijahnya, di penghujung tahun saat semua orang bercuti aku masih mampu bercuti jugak bawak anak-anak berjalan selama seminggu, tapiiii...nak carry forward cuti takde dah..haha..first time dalam service aku jadik lagu ni weiii...harap tahun depan aku boleh simpan sket cuti dan di hujung 2019 masih ada baki cuti untuk aku carry forward ke tahun berikutnya dan juga dimasukkan ke dalam GCR (ganjaran wang tunai yang akan diterima bila berpencen nanti).

Ok, camna nak kira cuti? Macam aku, cuti tahunan berjumlah 35 hari, kalau dibahagi dengan 12 bulan, maka lebih kurang 3 hari sebulan boleh bercuti, tapi dalam keadaan biasa, takdelah setiap bulan nak cuti melainkan perkara-perkara yang aku bagitau dah diperuntukkan tadi. Target aku biasanya, at least setahun ada 5 hari aku boleh carry fwd dan sekurang-kurangnya 3 hari untuk bawak ke GCR. GCR maksimum yang diperuntukkan untuk penjawat awam ialah sebanyak 150 hari sepanjang perkhidmatan. Semakin cepat penuh tabung GCR, semakin banyak cuti rehat yang ada untuk di carry forward, tapi, kalau jarang dapat cuti atas tuntutan kerja, banyak cuti yang burn begitu sahaja. Rugi? Ya, agak rugi tapi kadang tu nak buat macamana kan, cuti bukanlah hak kita. Oleh itu, uruskan cuti dengan baik supaya tidak mengganggu kerja kita.

Cuti yang tidak mencukupi atau habis awal tanpa dirancang bakal mengundang cuti tanpa gaji, oh tidak..kalau boleh, elakkan, tapi adakalanya keperluan mendesak, maybe kena pertimbangkan, bincangkan dengan penyelia untuk pilihan terbaik.



*Post Pengurusan cuti ini semata-mata berdasarkan  apa yang dipraktikkan dan pengalaman sendiri sahaja,

No comments:

Post a Comment