Monday 19 November 2018

Saat waktu masih tersisa..

Setiap kali tengok mak dan abah yang semakin meninjak usia.. selalu terasa sayu.. Selalu terpikir-pikir.. Jasa takkan pernah terbalas.

Suatu hari bercakap dengan mak kat telefon, pastu mak cakap

"Ija, nanti birthday abah belikan abah seluar yer. Teruk sangat seluar yang abah pakai..."

Di saat itu terkedu rasa.. ALLAH...keperluan mak abah... Makan pakainya..terleka aku. Biasa balik rumah abah berkain pelikat, sesekali jer keluar bawak abah pegi hospital untuk check up.. Itupun beberapa bulan lepas. Nampak seluar dan baju abah pakai aritu ok lagi. Bersalahnya rasa bila sampai mak kena mintakkan... Ya allah.. 

Mak dengan abah tak pernah mintak dibelikan itu ini..apa yang ada dipakai seadanya. Yang lebihnya diadakan makan minum untuk anak2 yang balik ke rumah bila cuti hujung minggu. Mak berpenat lelah masak.. Nak2 kalau dah bagitau in advanced siapa nak balik.. Siaplah nanti mak masak makanan kegemaran si anak yang nak balik.

Sedangkan sepatutnya anak2 lah memasak untuk mak abah pulak. 

Kalau anak lelaki.. Tanggungan terhadap syurganya (seorang ibu) takkan terputus. Buat seorang anak perempuan, bila berkahwin syurganya berpindah ke bawah telapak kaki sang suami. Sedih bila tak selalu dapat balik jengah mak abah.. Tapi masih bersyukur sebab mak abah tinggal tak jauh... Apa2 masih boleh berlari balik segera.

Walaupun selalu berpesan pada mak abah.. Kalau ada apa2 call yer mak.. Call yer abah..namun, selagi mereka mampu, semua mereka uruskan sendiri, tak pernah menyusahkan anak2.

Buat teman-teman yang masih belum berkahwin dan berkeluarga sendiri.. Dan masih ada mak abah..mungkin Allah beri masa lebih untuk berbakti pada mereka...itu juga adalah rezeki. Rezeki bilamana dapat membahagiakan mak abah sendiri. 

No comments:

Post a Comment