Monday 12 November 2018

Depresi atau tidak sebenarnya?

Masalah kesihatan mental kini semakin  mengancam setiap dari kita dalam kehidupan seharian. Sedar atau tidak.. Kita semua pasti akan melalui saat tertekan... Tapi tak semua jenis tekanan akan menyebabkan depresi. Depresi sememangnya akan menjejaskan kualiti hidup kita.


Depresi atau juga dipanggil kemurungan adalah perasaan sedih yang melampau dan berpanjangan. Sedih adalah perasaan yang sering kita alami namun jika perasaan sedih itu terlalu berat untuk ditanggung dan berpanjangan melebihi tempoh dua minggu serta mengganggu fungsi kehidupan seharian maka ia bukanlah sedih yang lazim tetapi penyakit kemurungan. (http://www.jpa.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=2633:artikel-psikologi-kaunseling&catid=525:perkhidmatan-psikologi&lang=ms)
Related image
Sumber: gq-magazine.co.uk
Tekanan yang tak menyebabkan depresi mungkin ialah semasa persiapan kita sebelum tiba hari bahagia. Tekanan tersebut dikira berlaku sementara. Selesai majlis, lega rasanya kan..atau ketika contohnya kita kehilangan barang kesayangan, kita akan merasakan sedih dan bukanlah depresi atau kemurungan.

Kadar depresi di Malaysia mencanak-canak naik. Tau tak, bahawa depresi bukan sahaja berlaku di kalangan orang dewasa tapi juga kepada golongan remaja dan kanak-kanak. Mungkin kedengaran pelik.. Kanak-kanak, apalah yang hendak dirungsingkan kan? Zaman kanak-kanak sekarang tidak sama dengan mereka yang lahir pada zaman dulu-dulu, zaman yang lahir sebaya aku dalam tahun 70-an, 80-an.

Kalau kita perhatikan, kanak-kanak sekarang cepat matang, kalau zaman aku dulu.. Masuk sekolah menengah masih berkejaran. Budak-budak sekarang, sekolah rendah pun dah pikir macam-macam pasal masa depan.

Pembelajaran juga menggunakan kaedah yang berbeza. Kaedah yang sangat berat bagi aku. Pernah dengar kan pelajar sekolah rendah bunuh diri? Sebab kecewa gagal dalam peperiksaan. Ya Allah.. Betapa meruntun perasaan bila tau pasal tu.

Tekanan demi tekanan perasaan menyumbang kepada depresi. Depresi bukan mengambil sehari dua tapi lebih lama.. Kadang kala memang makan tahun, dan kalau tak dapatkan bantuan, boleh membawa kepada perkara lebih serius macam mendatangkan kecederaan atau mengorbankan nyawa. Yes, jangan dibuat main.

TANDA-TANDA DEPRESI

Perhatikan tanda-tanda ini pada diri sendiri atau orang-orang disekeliling kita. Tanda-tanda umum depresi (Sumber rujukan: Dr. Amer Siddiq di The Malaysian Medical Gazette):

1. Perasaan murung atau sering marah-marah hampir sepanjang hari dan hampir setiap hari dalam tempoh dua minggu. Perasaan ini dilaporkan oleh pesakit secara subjektif seperti perasaan rendah diri ataupun daripada pengamatan orang luar contohnya selalu menangis.

2. Tidak bersemangat atau tidak berminat melakukan aktiviti sosial yang biasa dilakukan hampir setiap hari. Contohnya tidak berminat untuk bersukan lagi atau berjumpa dengan sanak-saudara.


3. Berat badan merosot (~5%) daripada asal dalam waktu yang singkat atau kurang selera makan.

4. Corak tidur berubah, sama ada kurang tidur (insomnia) atau terlebih tidur (hypersomnia).

5. Perubahan dalam melakukan aktiviti seharian, sama ada terlebih aktif atau kurang aktif.

6. Selalu letih dan kurang tenaga dalam melakukan aktiviti harian.

7. Perasaan bersalah yang tidak setimpal dengan sesuatu kesalahan perbuatan atau merasakan diri tidak berguna.

8. Tidak mampu memberikan konsentrasi atau berfikir secara rasional. Pesakit juga merasakan susah untuk membuat keputusan dalam kehidupan hariannya.

9. Berfikir tentang keinginan untuk mati atau bunuh diri dengan kerap, atau mempunyai pelan masa hadapan untuk membunuh diri.


Image result for depression
Sumber: Google

JENIS-JENIS DEPRESI

Depresi ini biasanya ada beberapa  jenis (sumber rujukan:https://hellosehat.com/pusat-kesehatan/penyakit-mental/apa-itu-depresi/)


Major depression (clinical depression): Depresi berat membawa gejala depresi yang konsisten. Gejala yang menyerang boleh berada di tahap parah ataupun ringan, dan biasanya berlarutan selama enam bulan. Depresi berat merupakan keadaan yang berulang. 
Dysthymia: Dysthmia menunjukkan gejala depresi ringan yang cenderung bertahan lama (sekurang-kurangnya dua tahun). Dysthymia membuatkan hati tidak tenang. Ini boleh menyebabkan kita sentiasa merasa rendah diri dan tidak berguna. Gejala depresi ini tidak boleh dianggap remeh kerana akan menggangu kita menikmati hidup.
Persistent depressive disorder: Jenis depresi ini akan bertahan selama dua tahun dan gejalanya hampir sama dengan major depression. Kita mungkin memiliki gejala ringan atau depresi terjadi dalam tempoh yang lebih singkat.
Psychotic depression: Depresi ini adalah kombinasi dari depresi dan psikotik. Selain perasaan down semasa sedang mengalami depresi, orang dengan psychotic depression mungkin hilang kewarasan dalam membezakan realiti dan tidak melalui perkara yang orang lain tidak dapat lihat atau dengar.  

Postpartum depression: Depresi ini biasa terjadi pada ibu yang baru melahirkan. Postpartum depression jauh lebih serius daripada baby blues. Sebanyak 70-80% ibu baru terserang baby blues, sementara hanya 10-15% ibu yang menderita postpartum depression. Gejalanya lebih menekan dan akan memakan masa yang lama. Bahasa biasa yang digunakan ialah meroyan.
Bipolar disorder (manic depression)Seseorang yang mengalami depresi jenis ini akan mengalami depresi yang bergantian dengan manic depression. Putaran ini dapat menyebabkan perilaku impulsif, hiperaktif, dan percakapan pantas. Bipolar juga mempunyai tahap tertentu.
Seasonal affective disorder (SAD)Jenis depresi ini sering terjadi pada musim gugur atau musim sejuk atau ketika hari menjadi lebih pendek dan akan berlarutan sehingga cuaca cerah di musim semi/awal musim panas. Beberapa orang mungkin mengalami SAD untuk waktu yang singkat di musim panas. 
Image result for depression
Sumber: NGO Plus

Bagaimana dapat kita detect kita atau orang disekeliling ada depresi? Lakukan Ujian Saringan DASS. Boleh ikuti perkongsian sebelum ini di sini. Dan menurut Kementerian Kesihatan Malaysia Semua klinik kesihatan di seluruh Malaysia menyediakan perkhidmatan saringan untuk kesihatan mental dan penyakit mental menggunakan soal-selidik tertentu. Mana-mana individu yang berhasrat melakukan penilaian kesihatan mental boleh berbuat demikian. Pengesanan awal adalah perlu. Boleh juga merujuk Malaysian Mental Health Association(MMHA) atau Malaysian Psychiatric Association (MPA) untuk maklumat lanjut.

Perhatikanlah ahli keluarga dan teman-teman kita, bantu mereka. Pengidap depresi memerlukan sokongan moral.

No comments:

Post a Comment