Monday 16 July 2018

Memang tak buat kerja yer Pegawai Zakat Selangor ni

Aku terbaca satu status kat FB Lembaga Zakat Selangor pasal orang kata Pejabat Zakat Selangor makan gaji buta...tak buat keje...Fuh...teruk nampaknya kena kecam orang Zakat.
Sumber: FB LZS

Aku ni idaklah tau serba serbi pasal Zakat Selangor ni tapiiiiiii.....aku ada pengalaman sendiri bila aku berurusan dengan zakat Selangor. Nak tau tak yang sebenarnya dorang ni, siang malam bertungkus lumus nak kumpul info pasal orang susah? LZS ni ada kerjasama dengan masjid, kariah masjid dan jugak NGO di semua kawasan di bawah negeri Darul Ehsan ni. Dan jugak kalau nak tau, LZS jugak selalu salurkan maklumat melalui media massa dan sosial media dengan harapan maklumat mereka sampai pada semua orang dan sama-sama dapat bantu orang susah ni agar dapat "ditemui" oleh LZS.

Cer baca kat posting aku sebelum ni kat sini pasal Kisah Viral, Tabayyun & Agihan Zakat. Tapi kan sebenarnya dah jadik habit kita kot, apa-apa terus nak tuduh, terus nak jatuhkan hukuman orang tu tak buat keje, orang ni tak buat keje, yang rajin kita aja yer dak. Apatah lagi jika disokong pulak media massa arus perdana dengan ayat-ayat sarkastik macam "Di mana pihak berwajib? Tidur? Atau nak tunggu rakyat mati kelaparan baru nak ambik tindakan?" huhu...dalam keadaan tertentu, maybe sesuai guna ayat tu, tapi apa yang aku nak share arini di sini memang fokus pada LZS sahaja.

Aku mula "kenal" LZS sejak setahun lebih yang lalu, persepsi dan tanggapan aku jugak berubah dari sebelum ni yang aku bayangkan prosedur zakat ni susah, bla..bla..bla...bila dah kenal, bila aku mula "membaca" dan mencari apa yang LZS dah buat dan terus buat, aku jadik malu alah sendiri. Tahukah anda, seperti kita bekerja, LZS juga ada prosedur tertentu untuk memohon atau memberi zakat? Tahukah anda bahawa pemohon zakat perlu ditemubual dan dilawat terlebih dahulu? Sesi lawatan pegawai Zakat mengambil masa untuk memenuhi semua permohonan. Sehari dua takkan habis sesi lawatan dorang ni, sehari tu bukan satu dua tempat mereka jengah? Kenapa kena ada lawatan? Hmmm, tahukah kita bahawa dalam banyak-banyak orang baik akan adanya orang-orang jahat, akan ada orang yang suka ambik jalan mudah dan ambik kesempatan untuk dapatkan bantuan?

Dah habis lawatan, kena balik opis, buat paperwork dan setelkan keperluan berkaitan, dapatkan kelulusan..dan lain-lain. Bila dah lulus, mereka juga kena berhubung semula dengan penerima zakat yang layak dan uruskan serahan wang zakat tu pulak.

Apa yang LZS cari ialah mereka yang benar-benar memerlukan. Ada kes ni, maklumat disalurkan pada aku berkenaan ibu tunggal yang ditinggalkan bekas suami tanpa nafkah buat anak-anak, aku berhubung dengan pihak LZS, tak sampai berapa hari, setel permohonan. Tapi apa yang perlu diingat ialah permohonan tu kenalah lengkap kan? Kalau tak lengkap macammana nak proses untuk tindakan, kalau pemohon tidak tahu, pejabat zakat sentiasa bersedia untuk membantu, jangan bimbang. Kadang tu, serahan pun mereka sendiri turun bagi pada penerima.



Sumber: FB LZS

Dan...satu lagi benda penting nak kena paham, LZS bukannya ada sejenis zakat jer nak kena handle tau, yang ni cumalah secebis kisah dari kes zakat asnaf, belum lagi zakat-zakat lain. Fuh, nak tau lanjut korang layarilah sendiri www.zakatselangor.com.my, untuk info-info terkini pulak boleh jengah FB dorang kat https://www,facebook.com/lembagazakatselangor

Jangan malas-malas tau untuk carik info. Kita pun, kalau tau ada orang susah, bantu mereka untuk daftar sebagai pemohon atau kita buat laporan kat Pejabat Zakat berhampiran atau online jer di http://www.zakatselangor.com.my/lapor-asnaf/.

Semoga Pegawai di LZS terus tabah dan menjalankan amanah sebaiknya di sebalik kecaman sebab takpe, masih ada yang paham, macam aku dan kawan-kawan...Kalau ikut mereka ni buat lawatan, rasanya kes-kes masuk rancangan tv tu pun takleh lawan, lagi sedih...sebab tengok sendiri...Hati dorang ni kira terpaksa kental menengok kesengsaraan orang lain dengan hasrat dapat membantu salurkan zakat.

2 comments: