Saturday 14 July 2018

Di sebalik ZY Phyto


Biasa dengar pasal produk OEM? OEM ni nama panjangnya “original equipment manufacturer" yang bermaksud sesuatu produk dikilangkan oleh seseorang untuk orang lain di bawah jenama orang tersebut. Produk OEM ni ada yang bagus ke? Aku selalu skeptikal pasal produk OEM sebab pernah dengar isu produk timbang kilo yang merosakkan kulit atau wajah pembeli. Eii..Ngeri... Tapi, pernah dengar tak pasal ZY Phytho? ZY Phytho Holdings secara asasnya menjalankan aktiviti perniagaan sebagai pembekal bahan mentah kepada peneraju industri produk kecantikan dan kosmetik. 

Pada mulanya aku dapat tau pasal ZY Phyto dari seorang rakan blogger KBBA, Shehan. Kat blog Shehan, linknya kat sini https://goo.gl/ZV9Paj ada share pasal produk OEM ni. Dan yang lagi best, Shehan join pengembaraan ZY Phyto ke Kashmir. Menarik betul sampaikan aku pun rasa nak tau lanjut pasal syarikat ni.


ZY Phyto telah ditubuhkan pada tahun 2007. Dengan tagline syarikat KING OF OEM - ONE STOP BUSINESS CENTRE, ZY Phytho telah membuktikan bahawa perniagaan pengilangan produk kecantikan dan komestik bukan sesuatu yang mudah dan bukanlah dibuat tanpa menekankan kualiti produk. 

ZY Phyto merupakan sebuah syarikat sepenuhnya milik Bumiputera. Syarikat ini menyediakan bimbingan kepada para usahawan yang ingin mempunyai produk kecantikan dengan jenama sendiri. Terdapat 9 syarikat naungan ZY Phyto Group of Companies yang terdiri daripada ZY Phyto Tech Industries Sdn. Bhd, ZY Phyto Cosmetic Sdn Bhd, ZY Phyto Herbal Science Sdn Bhd, ZY Academy Sdn Bhd, ZY Printpack Sdn Bhd, ZY Phyto Marketing Sdn Bhd, ZY Phyto East Coast Sdn Bhd, Yayasan Qaseh ZY Phyto dan Emily's Cattery.

Semasa awal beroperasi pada tahun 2007, syarikat ini bermodal kapital sebanyak RM3000 dengan operasi sangat minimum menggunakan kaedah manual. Dalam tempoh 10 tahun menjalankan perniagaan, ZY Phyto telah memperolehi aset bernilai sehingga melebihi RM30 juta.

Peneraju Syarikat
ZY Phyto dterajui oleh En. Zaidi Yusoff selaku CEO syarikat. Melalui minat yang mendalam dalam bidang perniagaan, En. Zaidi Yusoff memulakan perniagaan herba kecantikan. Di bawah pimpinan strategik beliau, ZY Phyto kini semakin berkembang maju dengan anak-anak syarikat yang menyediakan pelbagai cabang perniagaan iaitu ZY Phyto Cosmetic Science, ZY Phyto Herbal Science, ZY Phyto Academy, Saudagar Herba, Boss Ventures dan Malaya Wellness.

Puan Sharifah Ameelia Akma Mohd Ramly pula telah dilantik sebagai Pengarah Eksekutif ZY Phyto Tech Industries Sdn Bhd sejak tahun 2007. Pn. Sharifah sangat optimis dan percaya terhadap keupayaan syarikat untuk menjadi pengilang yang terkenal.
CEO dan Pengarah Eksekutif ZY Phyto. 
(Kredit gambar: Sinar Harian) 

Latarbelakang Syarikat
Berpengalaman lebih 10 tahun dalam bidang pengilangan, ZY Phyto telah membangun sebagai sebuah syarikat pengilangan yang dipercayai oleh ramai usahawan. 

Syarikat ini mempunyai mesin yang canggih dan menepati standard Good Manufacturing Product (GMP) dalam semua proses penghasilan daripada peringkat formulasi, penyelidikan dan pembangunan, rekabentuk, pengeluaran, pembungkusan, sehinggalah kepada penghantaran. Mesin yang digunakan juga mampu menghasilkan produk dalam kuantiti yang besar. ZY Phyton diperkukuh dengan penyelidikan saintifik yang dijalankan secara usahama dengan universiti tempatan seperti UTM, UKM dan USM.

Usahawan yang berminat untuk menjadi klien syarikat boleh datang secara walk-in ke Galeri Jualan atau membuat temujanji. Klien akan diberikan pilihan untuk memilih produk seperti makanan kesihatan, teh, kopi, kosmetik dan produk penjagaan kulit.

Berkenaan status halal, klien tak perlu risau kerana semua produk yang dikeluarkan memperolehi pensijilan halal daripada JAKIM. Produk OEM mereka ni bukanlah sebarang produk kan..tak perlu ragu dengan produk yang dihasilkan oleh ZY Phyto.

Untuk maklumat lanjut, boleh lawati laman web syarikat di www.zyphyto.com

  • Berita pasal ZY Phytho ni pun banyak disiarkan di akhbar macam Sinar Harian, Utusan Malaysia dan Kosmo. 

4 comments:

  1. Berminat jugak nak ada produk jenama sendiri ni

    ReplyDelete
  2. bagusnya ada company cenggini, bantu bumiputera utk maju dlm bidang perniagaan

    ReplyDelete