Wednesday 14 March 2018

PRP untuk kecantikan wajah

Biasa dengar rawatan kecantikan atau aesthetic kan? Ada banyak jenis rawatan kecantikan ni. Sebelum ni aku tak pernah nak cari sebab tak pernah cuba, setahu aku yang paling biasa ialah facial, tapi itupun aku tak buat. Baru-baru ni berpeluang untuk dapatkan rawatan kecantikan di sebuah Klinik Aesthetic, melompat ke bintang lah nak cuba. Dah dapat peluang kan?
Peluang keemasan ni aku dapat bila kawan blogger, Cik Min yang suggest nama, boleh jugak baca review dia yang yang pernah ke sana di www.bebelancikmin.com. Menarik betul tengok rawatan yang dia dapat. Aaaa..mesti makin cantik kawan kita tu. Yang penting, klinik yang nak pegi ni Klinik berdaftar dengan Doktor dan petugas professional bukan sebarangan punya. Kalau sebarangan memang tak berani nak pegi, kalua main terjah jer, sua muka tetiba muka jadik herot ke apa ke sebab treatment tak ke naya kan. 

Klinik Kecantikan Top di Malaysia
Klinik apa yang aku nak pegi buat rawatan ni? Nama klinik tu ialah Klinik Premier. Klinik ni adalah antara klinik kecantikan terkemuka kat Malaysia tau… Ada beberapa cawangan Klinik Premier iaitu di Bangsar Baru, Taman Tun Dr Ismail, Puchong dan Ampang.

First step ialah buat appointment. Lepas dapat appointment, hari yang dinanti tiba, aku pun ke Klinik Premier cawangan Bangsar. Kat sana, Doktor bagi consultation rawatan apa yang sesuai untuk kulit aku sebab masa set appointment aku pun tak tau nak dapatkan rawatan apa, maklumlah tak pernah. Hehe..

Doktor cek muka dan bagi cadangan apa masalah kulit yang dihadapi dan rawatan apa yang sesuai. Doktor yang bagi consultation masa tu ialah Dr Jaswine Chew. Very nice Dr, comel jer, and of course kulit muka dia cantik. Rupa-rupanya banyak jenis rawatan kecantikan yang mereka tawarkan. Kalau kat klinik ni, ada lebih dari 50 jenis rawatan yang tidak terhad kepada muka sahaja. Boleh layari laman web https://premier-clinic.com/our-services/ untuk maklumat rawatan yang ada. Aku memilih untuk fokus kepada rawatan wajah.













Antara masalah kulit aku ialah liang pori yang besar, kulit muka berminyak di kawasan T, eye bag dan jugak parut chicken pox. Bincang-bincang, aku pilih PRP. Apa itu PRP? Haaa…jom study sama-sama sikitlah apa PRP ni.

Apa sebenarnya rawatan PRP? 
PRP ni ialah nama ringkas bagi Platlet Rich Plasma. Apa kebaikan PRP? PRP ni bukan sahaja boleh merawat cela pada wajah tapi turut boleh merawat macam-macam lagi antaranya kecederaan lutut, bahu, dan sebagai rawatan rambut gugur. Untuk wajah ni, akan bantu wajah lebih berseri-seri, mengurangkan parut, mengurangkan masalah pori dan sebagainya. Ada tiga langkah asas dalam rawatan PRP ni, iaitu mendapatkan darah kita sendiri, pengasingan platlet darah dan extract platlet-rich plasma untuk dimasukkan semula ke dalam kulit. Secara keseluruhan, prosedur PRP mengambil masa lebih kurang satu jam untuk selesai.

Mula-mula, petugas klinik akan sapu cream kebas kat muka sebab prosedur ni akan menggunakan jarum suntikan. Dalam setengah jam tu muka akan rasa kebas. Kemudian, Doktor akan datang dan ambik darah kita kat tangan macam nak derma darah, jangan risau, sebab yang ambik darah tu memang doktor terlatih. Selepas tu, darah tu dibawa untuk pengasingan dalam mesin khas.




Bila dah selesai proses pengasingan, Doktor akan mulakan prosedur memasukkan platlet tersebut ke dalam kulit. Macam aku nak buat rawatan wajah, so doktor akan fokus kat muka, bergantung pada berapa banyak platlet yang dapat, maka sebanyak itulah yang akan dicucuk masuk ke dalam kulit. Untuk memasukkan platlet dalam kulit ada dua cara iaitu sama ada gunakan needle (direct injection) atau blunt needle. Aku bersedia untuk cuba dua-dua cara. Jarum yang digunakan bukannya besar pun tapi halus aja. Semasa kulit dicucuk ada rasa sedikit tidak selesa tapi muka dah sapu krim kebas, so ok jer untuk aku.

Dr. Jaswine cucuk tu sangat pantas dan proses tu ambik masa tak sampai 20 minit rasanya. Macam cuk..cuk..cuk siap…hehe. Bila tanya semula, berapa needle stick kat muka? Ada 4 blunt needle kat kedua-dua pipi dan dalam 20 di bahagian dahi. Sebenarnya kalau lebih banyak platlet dapat lagi banyak cucuk yang boleh buat, dan hasilnya boleh cantikkan lebih banyak area.





Hasil Rawatan
Kesan rawatan tu actually boleh nampak on the spot, masa sebelah pipi dah siap, tengok cermin, nampak perubahan. Yang dah cucuk tu nampak lebih cerah dan pipi naik sket, selain tu eye bag berkurangan, aaa..suka..suka..Salah satu yang bagusnya kat sini, setiap prosedur yang dibuat akan diterangkan oleh doktor atau petugas, so takdelah kita dibiarkan tertanya-tanya kan..Doktor pun dah bagitau, kesan lebih ketara dalam 4-5 hari. Downtime atau kesan sampingan? Hanya kesan cucuk jarum tu dalam beberapa jam dah hilang, kalau nak tutup boleh tutup dengan makeup.

Harga?
Boleh dapatkan quotation dahulu dari Klinik Premier, untuk maklumat lanjut, boleh ke laman web www.premier-clinic.com.

Kalau ada peluang, memang nak repeat supaya lebih cantik dan anggun, gitu…Terima kasih Klinik Premier. Kalau u ols nak cuba, boleh bagitau nama Mel / Meliza Ibrahim untuk tawaran menarik kat Klinik Premier ni. Tak rugi, kecantikan kan hak milik setiap insan…XOXO


Maklumat lanjut? Boleh hubungi mereka:

TTDI:
31,Jalan Wan Kadir 2, Taman Tun Dr Ismail, 60000, Kuala Lumpur.*Same row as Pizza Hut and next to Maxis and Digi centre BANGSAR:40, Jalan Telawi, Bangsar Baru, 59100, Kuala Lumpur.*Same row as Post Office and next to Raj Banana Leaf mamak stall

PUCHONG:G-15, IOI Boulevard, Jalan Kenari 5, Bandar Puchong Jaya, 47100 Puchong, Selangor* Same row as RHB Bank and Paparich Restaurant 

KL CITY:A-0-8 Megan Avenue 1 , 189 Jalan Tun Razak , 50400 Kuala Lumpur*Opposite new China Embassy (China Visa application place)General Contact Details : +6012-6625552

3 comments:

  1. Wahhh..mmg nmpak trus gebu le pipi hhhe

    ReplyDelete
  2. It's article, there is A good news to all Samsung lovers there is new smart phone Samsung galaxy j8 in market. read all about it and its all specifications. samsung-galaxy-j8

    ReplyDelete