Wednesday 3 October 2018

Kadangkala Pengajaran Dalam Hidup itu "Mahal"

Dah tiga minggu aku tak berapa sihat, bukanlah tak sihat apa, selesema dan batuk. Tapi, dua minggu lepas, masa aku naik Cameron telinga aku rasa tersumbat ja..bila dah balik pun masih ada rasa blocked tu. Last week pulak, tulang pipi aku start sakit dan hidung bila blow pagi-pagi selalu ada blood. Risau jugak, especially bila tetiba dapat news Dato Lee Chong Wei kita kena kanser hidung kan (nauzubillah).

So aku start dig further info, info yang aku jumpa menunjukkan most probably aku kena resdung. Semua orang ada resdung cuma teruk atau tak kan..atau bahasa pasar lainnya Sinus Attack. Tapi dalam masa yang sama aku google gak info pasal kanser hidung. Surprisingly ya info pasal kanser hidung. Kanser ni kerap kena pada golongan berisiko berikut (ceduk daripada beberapa sumber).

Menurut Dr Mohd. Shaiful Nizam (seorang Doktor Perubatan ENT), kanser hidung itu kerap dihadapi oleh kaum Cina disebabkan oleh keturunan dan jangkitan Virus Esptein Barr. Katanya lagi, gaya hidup seperti merokok dan pemakanan yang diawet seperti sayur-sayuran dan ikan kering turut menjadi penyumbang kanser tersebut. (Sumber Rujukan:https://www.vitdaily.com/suka-makan-ikan-kering-risiko-derita-kanser-hidung)


Penyakit ini sering dihidapi oleh lelaki Cina dengan nisbah 14:100,000 manakala perempuan 3.8. Risiko lelaki mendapat kanser hidung dua kaki ganda lebih tinggi berbanding wanita.

Punca 1. Faktor genetik; 2. Pemakanan : makanan yang diawet dengan garam yang tinggi seperti ikan masin, sayuran jeruk atau jangkitan kuman EBV. EBV boleh merebak melalui ciuman, air liur, jangkitan sakit tekak dan kebersihan. (Sumber Rujukan: https://www.wanista.com/2013/20862/kenali-faktor-dan-cara-pencegahan-kanser-hidung/)                                                                                                                                                                                                                                                                                          Selain Kaum Cina di Malaysia, didapati kaum Bidayuh juga mempunyai risiko tinggi.                                                                                                                                                                  Aku mula mencarik info pasal Klinik Pakar ENT yang berdekatan, google punya google, jumpa satu Klinik ni, Klinik Esa. Dikhabarkan (berdasarkan review) klinik ni sangat bagus. Terletak di Sg Chua Kajang. So, dua hari lepas aku ke sana. Klinik beroperasi dari jam 10am sehingga 4.30 petang. Dalam jam 11 lebih pagi aku sampai, pusing dua tiga kali cari parking. last-last tawakal jer, park belakang kedai. Jalan ke klinik, sampai sana, ada notis Pendaftaran Klinik ENT tutup. Alamak...tanya kat staff katanya memang daftar boleh sampai 11 am sahaja dan kena walk in. Klinik sampai kul 1 tengahari jer. Hmm, aku memikir esok kenalah datang. Mesti bagus klinik ni agaknya....

Semalam aku keluar opis lebih awal lepas isi borang keluar pejabat dan maklumkan pada boss. Sampai sana masih belum kul 10am, maksudnya m]klinik masih belum bukak..pusing keliling carik parking, macam lebih teruk dari semalam. Pusing lagi...dan parking tempat semalam, terdetik gak dalam hati, kalau kena saman, pasrah jerlah...sebab memang takde parking. Sampai depan klinik, pintu baru dibukak separuh, ada notis tertampal kat pintu kaca belah dalam "KLINIK ENT TUTUP". Adusssss...betul ka ni??? Aku tanya kat staff (dengan harapan itu notis petang semalam), tutup ke? Dan dia jawap tutup, aduhai.






Kepala berpikir, alang-alang ni aku kena gak carik Klinik ENT lain. Selagi tatau condition aku, rasa mcm ada unfinished business. So aku google, macam nearby takde. Then aku terpikir Hospital Pakar di Bandar Baru Bangi. Hospital tu memang ok, tapi aku bajet mahallah nanti fees nya. Tapi, takpelah...pegi jerlah. Dan aku tak pasti sama ada dorang terima patient walk in atau tak, biasanya hospital kan kena appmt atau referal.

Sampai sana, banyak parking kosong, alhamdulillah. Park dan terus ke Jabatan Kecemasan. Tanya kat situ boleh walk in atau tak untuk kes ENT, petugas suh ke blok sebelah dan tanya kat sana. Bila dah ke sana, bertanya kat kaunter, sekali lagi, dipermudahkan urusan, katanya boleh walk in sebab patient tak ramai. Nombor giliran aku dapat 0006, nombor sekarang 0002. Oohh...memang tak ramai. Harap tak lamalah....

Naik tingkat 1 untuk tunggu di ruang menunggu klinik pakar. Lama rupanya kena tunggu. Masa baru sampai dengar petugas kaunter kata Doktor kat wad..ok, takpelah..memang macam tulah biasanya. It's normal, dulu pun penah keje hospital, taulah gak normal rutin doktor sikit kan..Sambil menunggu dalam debar, honestly, kalau pelik sikit sakit yang aku ada, aku memang akan takut...mula overthinking itu ini, walaupun berkali cakap kat diri sendiri takde apa kot, but still...rasa cemas tu ada...bukan apa, nak-nak sekarang orang sihat-sihat ada pun atau sakit biasa-biasa pun tetiba boleh didiagnos ada sakit kritikal kan...huhu. Seeee...overthinking again...Pardon me ya..
Ikutkan hati aku sedih setiap kali aku kena gi klinik sorang-sorang, selalu berharap husband boleh temankan, tapi...yelah..nak buat macamana..dia kerja..(pandai-pandailah pegi sendiri..)sekurang-kurangnya kalau dia temankan, kalaupun ada apa-apa, ada tangan yang aku boleh genggam kan..eceh..gituuuu...

Tunggu punya tunggu tadi, dekat kul 12 tengahari baru boleh masuk...sejam lebih gaklah menunggu. Jumpa Doktor, explain condition, doktor pun masukkan kamera panjang dalam hidung, tapi masukkan hujung kamera jer di bukaan hidung..bukan cucuk pun..hehe. Pastu tekak, ada merah sikit..dan last...telinga, both telinga ada mucus, so thats why telinga rasa tersumbat dan masa g Cameron Highland tu rasa sumbat lain macam...Doktor pesan kalau lagi dua tiga minggu tak ok, boleh lah datang balik. Kalau ikutkan semua ok...Alhamdulillah. Doktor prescribe antibiotik untuk aku. Doktor tanya nak MC tak? Aku habaq aku tak demam so aku taknak MC. Haha...aku memang tak pernah mintak MC, melainkan aku rasa aku takleh drive atau teruk sangat dah. 

Lepas jumpa Doktor, turun bawah, bayar, mak aih...huhu...gigil gak tengok jumlah RM399.60, bayarlah. Aku bajet dalam RM250 tadi...pastu pujuk hati, takpelah, yang penting dah jumpa pakar and there is no serious illness InsyaAllah. Gi ambik ubat kat farmasi. 
Dan terus shoot ke kereta, dari kejauhan nampak macam pak guard ronda kat kete-kete yang parking..baju putih...ah sudahhhh..Penguatkuasa Majlis Perbandaran ke? Laju-laju jalan ke kereta..alaaa...huhuhu..sudah dapat surat cinta lorrrr. Terus ambik saman tu, baca dalam kereta kalau bayar dalam tempoh 72 jam, saman bernilai RM10, kalau dibayar dalam tempoh kurang 14 hari, jadik RM30, lebih 14 hari tapi kurang 28 hari naik jadik RM50 dan kalau lebih 28 hari kena RM80 u ols...adoii...

Maka cepatlah nak bayar dalam tempoh 3 hari (72 jam tu), kat notis tu tulis Flexi Parking (terus terbayang kaunter drive thru macam yang kat Shah Alam). Pastu nampak ada lagi sorang penguatkuasa (bukan dia letak notis saman kat kete aku), dan aku terpikir nak g tanya. So aku matikan enjin kete dan turun bawak notis saman tu. Menuju ke penguatkuasa di seberang jalan itu. Aku sapa dia..maka terjadiklah conversation seperti di bawah:
Aku: Assalamualaikum tuan.
Penguatkuasa: Waalaikumussalam. Yer kak
Aku: Flexi Parking ni kat mana yer?
Penguatkuasa: Flexi tu apps kak..boleh download guna phone.
Aku: Ooo, kat Google Play yer?
Penguatkuasa: Haah, pastu akak bayar guna bank online Cimb Click. Dan dia explain sikit cara nak guna.
Aku: Ok-ok..terima kasih yer.
Penguatkuasa: Sorry yer kak (refer pada aku kena saman)
Aku: Okayyyyy (sambil senyum..memang salah hakak dik...haha)

Tak perasan rupanya ada perkataan Aplikasi Flexi Parking..hihi. Balik opis, terus download Flexi Parking, bayar RM10 dan makan ubat yang harganya RM139 tu. Haha.

Pengajarannya, stay healthy, dan kalau tak sihat, mestilah ada sacrifice duit kan, dan....lebih hati-hati parking di Bangi, beli kupon parking sesiap banyak-banyak...

2 comments:

  1. U g kpj ek...mmg tu le charge nye tiap kali anak saya g jumpa doc tu. Kekadang tu dia suluh nampak le nanah. Lps tu cuvi. Bg ubat...duk dua tiga bulan anak dum asrama dia suma banor guna cotton buds. Bila luka, berulang lagi...feea dah la.mahal...finally g doc pakar telinga seremban. Tahan la dah dekat setahun ni...ni pkp syiok dia korek sambil2 buat assignment, sakit lg sampai demam. Nak try doc esa...time2 lunch ni mmg tak jwb la...n ikut suka hati dia je nak tutup klinik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan hashimah,klinik mana yg puan pergi kt seremban tu?

      Delete