Saturday 29 September 2018

Air Fryer buat aku kurus.

Air fryer dah lama ada dalam wishlist aku.. Kat rumah aku semua suka makanan bergoreng.. Macam yang kita tau, makanan bergoreng ni kena guna banyak minyak untuk menggoreng. Secara tak langsung, makanan tu pun berminyak kan. Bila aku bagitau asben aku nak air fryer, dia macam skeptikal sket dari segi rasa makanan yang goreng guna air fryer tu.. Mesti tak sedap katanya...

Air fryer ni kalau menggoreng kita takyah pakai minyak, dari segi kesihatan memang sihatlah. Masa birthday aku Julai lepas, aku rekues hadiah air fryer kat adik beradik... Alhamdulillah dapat...kakak aku tanya ok ke guna air fryer sebab ada kawan-kawan dia yang jual balik air fryer sebab masak jadik tak sedap.. Risau gak.. Tapi takpelah aku kata.. Aku nak. Ada gak kawan-kawan rapat aku yang dah guna dan dorang kata ok jer..

Kat rumah, orang pertama yang guna air fryer tu asben.. Hehe.. Excited pulak dia nak cuba. Dia goreng nugget. Senang jer rupanya guna air fryer ni.. Tekan jer pilihan menu atau pilih suhu dan tempoh masa nak masak. Tekan butang macam play... Tinggal dan nanti habis masa..tadaaa...masakan dah siap. Sambil tu bolehlah kita buat kerja lain.. Tak payah nak balikkan makanan tu dan tunggu nak elakkan makanan hangus kan. 


Sejak ada air fyer aku kerap bawak bekal pagi-pagi.. Selalunya menu salad ayam. Ayam tu goreng guna air fryer.. Beberapa minggu aku amalkan makanan sihat, terasa longgar baju-baju aku. Wahh.. Bestnya.. Walaupun masih banyak nak kena kurangkan daging dan lelemak aku ni, tapi aku suka bila dapat makanan sihat dan bonusnya dapat kurangkan ketebalan badan aku.

Ni antara menu bekalan aku..ayam atau ikan yang nak dimasak aku dah siap perap malamnya.. Bahan perapan biasanya cajun seasoning, italian herbs dan chilli flakes. Rasa? Sedapppp... Aku lebihkan sayur macam salad, tomato, timun dan karot... Sesekali letak epal hijau, topping mayonis dan sedikit chia seed.


Banyak lagi makanan boleh masak guna air fryer ni yang boleh dicuba.. Bestnya... Boleh google jer resepi..besar harapan nak kurus ni...hehe. 

No comments:

Post a Comment