Sunday 21 January 2018

Best ke Legoland?

Legoland... Siapa yang tak tahu pasal taman tema ni kan? Kat Malaysia ni, Legoland yang terletak di Johor Bharu mula dibuka sekitar tahun 2012.

Setiap tahun menanam angan-angan nak ke sana. Dari kecik suka main pasang2 benda-benda macam lego ni. Dulu lego saiznya lebih besar, tak macam sekarang, kecik-kecik jer..

Alhamdulillah tahun ni ada rezeki, dapat pegi Legoland. Itupun plan asalnya nak stay kat hotel legoland tu, khabarnya best sebab kat dalam bilik dan lobi hotel pun dah ada tempat main. huhu..tapi, takde rezeki, so stay kat sebuah homestay untuk satu malam.

Dah pegi legoland, huhu...bestnya, sangat banyak benda boleh tengok, banyak aktiviti boleh buat. Legoland ni buat masa ni terbahagi kepada dua, taman tema, dan jugak satu lagi taman tema air. Sekarang tengah dibangunkan Sea Life, macam aquaria tu agaknya yang akan dibuka hujung tahun 2018. 

Tiket Masuk

Harga tiket berbeza untuk kedua-dua taman ni. Maksudnya, kalau nak masuk taman air, kena bayar harga taman air, nak masuk taman tema sahaja, maka bayar tiket untuk taman tema sahaja, tapi kalau nak masuk dua-dua boleh beli combo tiket. Tiket ada beberapa jenis, tiket untuk sehari, ada 4 jenis iaitu tiket sehari taman tema sahaja, tiket sehari taman tema air sahaja, 1 hari combo dan 2 hari combo, lain-lain jenis tiket ialah pas tahunan dan pas tahunan premium. Harga tiket boleh semak di  https://www.legoland.com.my/ kerana harga tiket boleh berubah mengikut promosi. Tiket boleh dibeli online atau walk in di kaunter.

Untuk kali ni husband beli pas dengan keahlian tahunan premium. Apa beza yang premium dengan pas tahunan? Pemegang pas tahunan atau keahlian tahunan boleh pegi bila-bila masa kecuali waktu cuti sekolah tertentu tapi untuk yang premium tiada sekatan untuk pergi bila-bila. Harga, lebih mahal dari tiket tahunan. Seorang perlu bayar RM520 (masa beli aritu) bagi kanak-kanak berumur tiga tahun dan ke atas serta dewasa. Lagi satu, untuk premium ni ahli boleh masuk lebih awal sebelum waktu operasi biasa, setiap hari beroperasi jam 10 pagi - 7 petang, tapi premium boleh masuk 9.30 pagi. Oh ya, pas tahunan dan premium boleh masuk dua-dua jenis taman yer.

Tarikan
Legoland ni ada macam-macam benda kat dalam tu, terdapat lebih 70 tarikan, macam pasang lego (wajiblah ada), naik rides yang bermacam jenis (lebih kurang 30 rides), main bola tembak angin, miniature building dan jugak makan minum, makan minum dari luar tak dibenarkan. Harga makan minum memang lebih mahal dari luar, contoh, milo tin dan air berkarbonat di dalam situ RM5.



Masa kami pegi, disebabkan pemegang ahli tiket tahunan, boleh keluar masuk kan, jadi bila waktu makan kami keluar untuk makan, tempat makan yang terdekat ialah di Medini Mall, jalan kaki jer dan betul-betul bersebelahan Hotel Legoland.


Tips untuk yang nak ke Legoland:
1. Pakai pakaian serap peluh dan selesa sebab akan berjalan dalam tu, panas.
2. Pakai kasut selesa.
3. Boleh bawa masuk air mineral.
4. Stroller anak kecil.
5. Pakaian persalinan anak-anak dan ibu bapa (kalau perlu) sebab ada rides yang akan basah kena air.
6. Duit banyak sebab kedai mainannya menarik dengan harga yang gulp, telan air liur..haha

Untuk anak-anak yang kecik, umur dalam 4 tahun ke bawah, rides yang boleh naik sangat terhad, mostly kena ketinggian 120 cm ke atas. Kanak-kanak juga perlu sentiasa ditemani oleh orang dewasa untuk keselamatan.

Surau, tandas memang ok dalam tu. So tak perlu risau. Macam dulu pernah pegi Universal Studio Singapore, tak jumpa surau, end up dah keluar baru solat.

Nak pergi legoland ni macamana? ni lokasinya 
LL Malaysia Taman Tema Sdn Bhd
7 Jalan LEGOLAND
Bandar Medini Iskandar Malaysia
79250 Iskandar Puteri (Nusajaya),
Johor Darul Takzim,
Malaysia.

Nak pegi lagi? Mestilah, walaupun berpeluh sakan, tapi tengok anak-anak happy, kita pun happy. And of coz, it is fun too... 

Gambar will be updated soon.

2 comments:

  1. Legoland macam best, teringin nak pergi. One day nanti

    ReplyDelete
  2. It's article, there is A good news to all Samsung lovers there is new smart phone Samsung galaxy j8 in market. read all about it and its all specifications. samsung-galaxy-j8

    ReplyDelete