Thursday 10 August 2017

Penghijrahan... Mencari cinta baru

Berhijrah.. Bukan kali pertama.  Masuk servis,  duduk agensi buat training,  jadi urusetia.  Deal dengan public yang mostly terdiri dari penjawat awam dan jugak conduct training untuk foreigner juga. Almost temu jodoh mamat blonde blue eyes.. Haha.. Nasib baik aku tak mudah jatuh cinta.. Eceh!

Seterusnya,  dekat 7 tahun duk situ,  mohon tukar sebab pindah rumah dan masa tu takde lesen nak drive.  Hehe.. Dari bujang sampai anak dua duk sana.

Pindah ke Putrajaya,  best opisnya.. Jaga admin IT.  Macam2 aktiviti dapat join.  Duk dua tahun,  sambung belajar Master,  dah lama mengidam sambung master.  Walaupun sayang tempat tu,  terpaksa tinggal. Boss2 yang best....layan jer bila aku ajak tapau makan kat pasar tani tengah panas. Missing the moments...sigh

Sambung belajar 2 tahun,  report duty masa tengah mengandungkan anak ke3 dah masuk 8 bulan. Masuk hospital serdang.. 2 minggu masuk,  bersalin (bersalin awal).. Lepas bersalin, masuk kerja,  dan bermulalah episod kerja di hospital pulak.  Challenge sangat berbeza dan sangat tough untuk aku.  Setahun masih ada senior officer yang jadik ketua unit,  bahang tekanan tak terasa sangat.  Boss pun jenis cool dgn anak2 buah.  Tapi lepas setahun,  boss dapat naik pangkat.. Automatik aku jadik paling senior,  maka akulah jadik ketua unit.  Dan.. Bermulalah mimpi2 ngeri dalam karier... Kena bombard,  kena hantam.. Kena kecam.. Setiap hari.  Tapi aku bertahan,  bersabar..aku ni jenis lembik lah kot tp ada degilnya.  Degilnya aku ialah aku dah decide,  selagi aku ada kat situ,  aku cuba, cuba buat yang terbaik.. Sehabis baik.. Satu demi satu krisis melibatkan services yang unit aku provide.  Semakin lama semakin sebal aku rasa bila tak dapat penuhi keperluan user.  Bukan tak buat apa-apa tapi dah ikhtiar..sehinggalah satu masa,  aku rasa.. Am the one yang tak bawak luck untuk organisasi.  Dan aku mula down... Aku nangis kat opis.. Aku nangis kat rumah.. Sebab keje.

Never in my life before,  yang aku menangis sebab kerja. What to do... For m3 to get up again and again to face the daily challenges,  menangis itu cuma satu diversion sementara atau bahasa melayunya.. Lencongan sementara dalam aku menyusun balik kekuatan nak berhadapan dengan semua masalah kat tempat kerja... Merangkak.. Bangun...jatuh tersungkur,  bangun balik.. Air mata toksah ceritalah..

Tapi..makin lama makin aku rasa tak mampu...  Aku pulak jenis nak buat keputusan macam tu,  banyak perkara aku pertimbangkan,  itu ini.. Begitu begini.. Tanya sana...tanya sini... Dan keputusan aku akhirnya aku tetapkan. Mohon keluar... End up aku submit borang tukar sejak quarter kedua tahun 2016. Dua kali borang aku ditolak ketua jabatan.  Sehinggalah kali ke3, bulan Februari,  ketua jabatan sign juga.

Bulan Julai,  pertukaran aku berjaya. Aku memang jenis tak suka duk satu tempat lama-lama,  sebab akan ada tahap di mana kita akan rasa tepu dalam bekerja.  Kerja dalam bidang aku pun adalah bidang gunasama,  mana-mana tempat yang ada servis yang sama,  boleh pegi. Dan kini,  aku mencari cinta baru,  tempat kerja baru  untuk aku berkhidmat.


Aku sangat suka buat kerja, bukan berlagak tapi hakikatnya, kalau takde keje,  boleh demam aku rasa. Maybe dah terbiasa selama ni semua tempat aku pegi adalah tempat2 busy... Insyaallah kat mana pun dan dengan siapa pun aku bekerja..aku cuba setermampu aku..

Working is my passion but I also need a balance life & work.

Doakan aku ok yer semua..

xoxo


2 comments:

  1. Good luck ye Mel kat tempat baru, moga bertambah baik!

    ReplyDelete
  2. Best of luck kak Mel..
    Kena angin baru utk semangat baru

    ReplyDelete