Wednesday 26 December 2018

Pilihan Jurusan Pengajian yang mudah ditawarkan pekerjaan.

Selepas result Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) keluar, maka akan berlumba-lumbalah adik-adik dan anak-anak kita mengisi borang permohonan ke Insititut Pengajian Tinggi, samada awam mahupun swasta, tempatan mahupun luar negara.
secrets to making your college application stand out
Perkara pertama yang perlu dipertimbangkan oleh adik-adik dan anak-anak yang ingin memilih jurusan ialah kesesuaian pemilihan berdasarkan keputusan SPM. Maksudnya, bila nak pilih jurusan, selain minat, kena bandingkan dulu syarat-syarat kelayakan bagi permohonan satu-satu jurusan yang nak dipohon tu. Selain itu, tak semua jurusan yang kita nak ditawarkan di semua institusi. Buat survey terlebih dahulu kursus atau jurusan yang ditawarkan selaras dengan minat dan kelayakan oleh institusi dan pastikan institusi berdaftar dengan Kementerian Pendidikan Tinggi. Bincang bersama ahli keluarga dan rakan-rakan terdekat untuk advice dan sebagainya.

Berdasarkan jurusan yang dipilih, ada kajian yang dibuat oleh Jobstreet (laman carian kerja popular di Malaysia) yang menyenaraikan senarai jurusan pengajian yang paling mudah untuk dapatkan pekerjaan berbanding jurusan lain. Oh ya, kalau rasa jurusan yang ditawarkan terlalu baru dan tak dikenali, ada risiko juga peluang pekerjaan yang ditawarkan berkaitan dengan bidang adalah terhad.

Apakah jurusan yang dah disenaraikan tu? Meh, tengok sini..5 bidang pekerjaan popular mengikut bidang:

1. Pemasaran
2. Perakaunan/Kewangan
3. Komputer/Teknologi Maklumat
4. Pengurusan Sumber Manusia
5. Perkhidmatan
6. Kejuruteraan
7. Pengilangan
8. Pembinaan
9. Hotel/Restoran
10. Seni/Media/Komunikasi
11. Pendidikan/Latihan
12. Perubatan
13. Sains
Image result for employment
Di bawah setiap bidang di atas, ada sub bidang berkaitan yang turut 
menawarkan pelbagai jawatan dalam sektor pekerjaan. Secara ringkasnya, 5 
bidang pekerjaan paling poular merangkumi Pemasaran, 
Perakaunan/Kewangan, Komputer/Teknologi Maklumat, Pengurusan Sumber 
Manusia dan Perkhidmatan. Kreativiti individu yang berminat meneroka pasaran baru pekerjaan juga bakal mampu membuka lebih banyak pilihan pekerjaan.

Kepada bakal graduan, Selamat memilih yer! Dan jangan lupa, dapatkan restu mak ayah, usaha dan tawakal.



Sumber Imej: Google

1 comment: