Monday 5 November 2018

Pentingnya Detox

Detox ialah proses membuang toksin dari badan. Dari mana badan kita dapat toksin? Toksin biasanya kita dapat dari apa yang kita makan, hidu dan sedut setiap hari. Udara yang kita sedut pun bawak toksik masuk ke dalam badan kita. 

Proses detox akan mengambil masa yang berbeza mengikut individu. Ini juga bergantung kepada kaedah detox yang digunakan. Detox biasanya dibuat melalui pembuangan air, peluh dan tinja dari badan. 

Sebenarnya detox boleh dibuat secara semulajadi dan selamat. Berikut ialah beberapa cara untuk detox:

1. Paling mudah ialah minum air kosong dengan banyak. Banyak tu sebanyak mana? Yang paling bagus minumlah 1 liter untuk setiap 20kg berat badan kita. Contohnya berat badan ialah 60kg, maka minumlah 3 liter air kosong sehari. Boleh jugak tambah chia seed dalam air bagi membuang lebihan lemak dalam badan.



2. Amalkan minum bancuhan air dengan psyllium husks. Psyllium husks ni adalah sejenis serat dari tumbuhan. Kalau dibancuh dalam air kosong, takde rasa. Boleh bancuh dalam jus buah atau susu. Psyllium husk yang berfungsi macam serat yang lain seperti oat boleh melawakskan pembuangan air besar. Amalkan ni pun boleh buang angin. Awas, jangan kentut di lapang-lapangan.. 😆 Psyllium husk ni boleh dibeli di supermarket yang jual makanan organik dan sesetengah farmasi. 

Psyllium husk




3. Minum air kosong yang diletakkan hirisan lemon. Untuk satu botol air 2 liter, letakkan maksimum pun dua hiris jerlah lemon. Sebab? Sebab kalau lama-lama, air tu akan jadik pahit kalau banyak sangat hirisan lemon. Nak lagi berkesan, biarkan air lemon tu dalam peti ais semalaman.

4. Makan banyak sayuran hijau
Sayuran hijau (berklorofil) memang banyak khasiat dan boleh menyahtoksin dalam tubuh badan kita. Ambiklah sayur banyak-banyak, kulit boleh jadik cantik dan badan pun sihat.

5. Senaman atau buat aktiviti fizikal yang mengeluarkan peluh. Berpeluh adalah bagus tapi jangan berpeluh dingin, takut kita sebenarnya berada dalam keadaan tak sihat. Aktiviti fizikal paling mudah, berjalan, berkebun dan mengemas kawasan kediaman. 

6. Minum teh setiap hari juga membantu membuang toksin. Lebih elok teh tanpa gula macam teh cina. Mungkin kalau tak biasa rasa sedikit pahit tapi lama-lama akan terbiasa.



7. Kurangkan gula dalam pengambilan harian juga satu cara detox mudah. Walaupun mungkin kita tak dapat berhenti terus ambik gula dalam sehari, tapi kita boleh kurangkan sedikit demi sedikit dan gantikan dengan raw cane sugar atau madu. 


Semua kaedah ni akan membuatkan kita kerap membuang air kecil dan air besar atau berpeluh lebih banyak dari biasa, tapi itu adalah petanda bahawa badan kita sedang membuang toksin. 



No comments:

Post a Comment