Pages

Monday 26 November 2018

Kembara kerja ke Kota Kinabalu dan Kuching (3D2N) Part 1

Baru-baru ni atas keperluan kerja berpeluang ke Kota Kinabalu dan juga Kuching. Bertolak hari Selasa dan dijadual balik Khamis.



Selasa tu naik flight pagi dan tiba di KK sekitar tengahari, terus masuk pejabat di KK untuk tujuan lawatan tapak. Selesai di pejabat utama, kami ke UTC KK pula. Dengan perut lapar gila...Aduhai..semoga tak masuk angin. Alhamdulillah semua berjalan lancar, selesai sebelum waktu pejabat tamat.

Petang masih bersisa beberapa jam sebelum waktu dinner yang dah janji dengan team digunakan untuk berjalan dari area hotel yang kami stay, Hotel Klagan ke kawasan pasar. Berbeza sungguh KK dari yang aku ingat lebih 5 tahun yang lalu.



KK sangat "hidup" sangat ramai orang. Kawasan perniagaan meriah. Kami menyusur dari Pasar Phillipine sampai ke Pasar Todak. Kami survey tempat makan seafood dengan perut yang menjerit-jerit mintak diisi. Tapi teruja tengok barang jualan di pasar..especially hasil laut yang menarik perhatian. Terlupa lapar sekejap...

Harga? Nak nangis dengar....Ikan satu kilo siap masak RM30. Udang sekilo RM17 siap masak....kalau kat KL? Nangis nak bayar wei...Teringin sangat makan lobster, lobster rata-rata dalam RM70-90 satu kilo, still ok harganya. Dalam hidup tak pernah rasa lobster, teringin....Kalau ada rezeki, adalah malam nanti. Ada satu jenis ikan tu warna biru..Ikan bayan namanya..setau aku bayan tu sejenis burung yang jugak berwarna biru...cantiknya ikan biru tu..kalau dapat rasa ok jugak bah...




Dah habis seround jalan, dengan sedikit hasil shopping (sedikit sebab time pegi tengah bulan..sakit sketlah)..balik ke hotel tunggu driver ambik untuk bawak ke tempat makan. Apa paling utama, orang utan kiriman Namee (si anak bongsu) dapat dah kat pasar, harga RM40.


Rupa-rupanya driver bawak ke Pasar Todak jugak, Todak ni dapat nama sebab ada satu monumen ikan todak kat tengah-tengah roundabout jalan utama kat bandar KK tu. Malam tu kami bertujuh orang, termasuk dua orang driver. Dah plan siap-siap nanti share lah untuk makan. 

Pemilihan makanan aku serah jer pada dorang, tapi malu pulak masa tu nak rekues lobster..huhu..sudahnya tak makan lobster..takpelah...lenkali insyaAllah. Ikan biru pun takde kat gerai yang kami pilih untuk makan tu, pun tak mengapa sebab driver tempatan mesti tau gerai yang ok dan halal kan.

Makan dengan kenyangnya weiiii..sendat perut rasanya.. menu ada dua jenis ikan..ikan kerapu sweet sour, ikan sebelah grill, sotong celup tepung, udang butter, oyster telur masin dan sayur kangkung belacan. Makan punya makan...kenyangnya ya Allah...Bila bayar, jumlahnya RM200..wow, lebih kurang RM30 satu kepala, considered oklah kan termasuk air. Kenyang sampai esok ni. 

Haha...Oh ya, masa kami keluar ke tempat makan dah start hujan. Hujan semakin lebat masa tengah makan. Masih berdoa, pasar malam masih ada lepas makan, nak shopping lagi. Esok awal pagi kami dah kena ke Airport, flight jam 8am untuk ke Kuching pulak.

On the way balik hotel, mintak driver singgah jap depan pasar Phillipine. Masa tu dah pukul 9 lebih, alhamdulillah masih ada kedai yang bukak...

Pagi-pagi pukul 4 lebih dah terjaga, mandi...tunggu subuh, siap dan jam 6am tepat g breakfast. Nak kena gerak ke Kota Kinabalu International Airport (KKIA) jam 6.30am. Cantik view tempat makan yang terletak di tingkat 11 bangunan Hotel. Kami dapat bilik aras 10, upgrade bilik sebab aras 7 yang sepatutnya kami dapat dah penuh.

Alhamdulillah perjalanan flight dari KK ke Kuching sangat smooth..landing pun terbaik. Cuaca sangat cantik kat Kuching, part 2 aku kongsikan kembara kerja di Kuching pulak yer.

No comments:

Post a Comment