Pages

Saturday 16 March 2019

AEON Clean & Green One School at One Time Program

Malam ada Gala Dinner tu aku sampai rumah pukul 12 lebih. Yelah.. Dah AJK Keceriaan merangkap Kebersihan.. Maka kemas dewan dulu.. Mujur ramai yang membantu. Ok.. Boleh move on dari kisah dinner.. Skang nak citer pasal program gotong royong anjuran AEON kat sekolah anak.


Sabtu 9 Mac ada gotong royong kat sekolah anak no. 2, dalam surat sekolah expected 400-500 orang datang yang mana murid-murid darjah 4 dengan 5 almost wajib datanglah. Anak aku darjah 4, walaupun letih giler tapi takpelah, sesekali. Aktiviti gotong royong start kul 8.30 tapi kami lambat sket sebab singgah kedai beli plasyik sampah dengan sarung tangan.

Namee si kecik excited dan belajar new word, gotong royong.. Asik sebut perkataan tu jer.. Hehe.. Dan lagi dia excited nak pakai sarung tangan. Sampai sekolah dah pukul 9 lebih. Orang dah ada yang dah sampai dulu ada yang menanam pokok.. Menyapu.. Mengutip sampah.. Rupanya sarung tangan dengan plastik sampah penganjur provide.. Takpelah.. Since dah bawak sendiri.. Guna jer yang sendiri. Oh yer.. Bag dengan makanan dan minuman pagi pun diberi sorang satu. 

Cuaca memang panas... Pukul 10 lebih diorang dah panggil untuk stop dan berkumpul kat kawasan perhimpunan bawah bumbung.. Fuh.. Baru sekejap memang basah keti.. Haha.. 

Ada sesi fotografi untuk semua.. 









Selesai bergambar, ambik packed lunch and zasss... Kami balik rumah.. Rasa nak tido sangat... Sudahnya.. Tak tido gak..sebab balik umah PIL.. Fuh.. Memang non stop.. Rasa nak pengsan pun ada.. Haha

Total kehadiran aku rasa tak sampai 200 kot.. Sian.. Huhu




Friday 15 March 2019

Wild Wild West Gala Dinner

Jumaat lepas, 8 Mac 2019, bertempat di Dewan Integriti Aras 2, di bangunan Jabatan tempat aku bekerja, kelab Bahagian menganjurkan Gala Dinner 2019. Kali ni aku terlibat sebagai AJK Keceriaan dan Kebersihan, sejak masuk memang muka masuk AJK ni, which aku pun memang suka, boleh terleka buat benda-benda ni. Kena pulak dapat ahli pasukan yang best, masyuk...Selain tu aku jugak jadik emcee bersama seorang kawan pejabat lelaki.

Tema dinner kali ni Wild Wild West, perkara pertama terbayang ialah koboi..tapi mesti semua orang pikir yang sama kan..so aku mencari sedikit kelainan...aku pilih red indian...dengan harapan tak ramai red indian malam tu.

Kerja-kerja preparation deco dibuat seawal dua minggu sebelum tarikh majlis sebab banyak juga idea geng dalam team. Menarik semuanya, aku on jer..Dari segi props hiasan yang terhasil ada wagon, penjara, tepee dan jugak hiasan kaktus. Hiasan atas meja makan juga bertemakan kaktus. Barang-barang dibeli di Eco, Mr Diy, Kaison dan Daiso.

Alhamdulillah ada barang dan petang hari majlis setel semuanya. Yelah kan, kenalah bagi setel gak. Hehe. dah malamnya mana sempat.

Majlis malam tu kami buat secara casual jer, santai-santai supaya dapat melupakan keresahan dan kepenatan bekerja.

Meriah dengan kehadiran dekat 80 orang staff. Makanan semua menarik...etc...

So, layan jerlah gambar-gambar ni.




















Oh yer, aku menang Anugerah Pegawai Paling Stylo/Bergaya yang dibuat undian secara online dalam two weeks before the nite. Segan gak, tapi..apapun, thank you pada yang mengundi...:) Menang cabutan bertuah gak.. Masa announce tak perasan nombor sendiri.. Mujur dr stage terpandang anak buah yang sebut nombor puan lah.. Haha... 





Wednesday 13 March 2019

Jangan Bunuh Diri Sayang

Pagi ni dikejutkan dengan berita, seorang remaja lelaki berumur 13 tahun cuba bunuh diri dengan cubaan untuk terjun dari tingkat 2 bangunan sekolah. Punca? Cinta tak berbalas, sebaliknya gadis dipuja memilih teman baiknya.

Ada nota yang ditinggalkan seolah-olah perbuatan cuba bunuh diri itu bukan kehendak tetapi tanpa disedari. Hmm...maybe bagi sesetengah orang yang tidak pernah mengalami, which actually aku sendiri pun tak pernah alami zaman sekolah dulu memang tak pernah bercinta. Apa yang terjadi pada si anak ini mungkin sebenarnya impak dari sesuatu yang lain.

Adakah kerana tidak sanggup membendung perasaan kecewa? Atau disebabkan malu? Atau sebenarnya dia merasakan rendah diri apabila di reject oleh si gadis tapi si gadis memilih teman baiknya? Peranan ibu bapa...selidik..peranan guru kaunselor, Pembimbing Rakan Sebaya, dekati anak ini...selidik sebaiknya.
Image result for suicide thought

http://www.utusan.com.my/berita/nahas-bencana/video-pelajar-cuba-terjun-dari-bumbung-sekolah-1.859342

Tahukah kita, sedarkah kita...dunia anak-anak kita berada kini dalam keadaan meruncing di mana mereka mudah terfikir untuk memilih jalan mencabut nyawa sendiri. Mungkin ada sesuatu yang tidak kita ketahui. Dalam membentuk kedewasaan dalam diri anak-anak remaja, mereka sememangnya perlu bergelut dengan perasaan, emosi dan perlakuan sendiri dalam menempuh alam remaja. Some may think it is stupid..kena reject sekali nak bunuh diri? No, don't say that...we never know what he have been through.

Jika dilihat kebelakang, berapa ramai sebenarnya anak-anak yang membunuh diri atau cuba membunuh diri ? Nauzubillah...harap sangat kita dapat bantu mereka. Atau sebenarnya di kalangan kita sebenarnya ada time bomb dalam bentuk masalah kesihatan mental? Sesuatu yang bukan gurauan.

Zaman mereka sama sekali tidak sama dengan zaman yang kita lalui. Ada anak yang membunuh diri kerana gagal UPSR..UPSR sayang, masih jauh perjalanan mu..sayang seribu kali sayang...

Perhatikan sekitar kita, ahli keluarga, rakan-rakan, jika mereka perlu kan kita untuk mendengar..dengar...perlukan nasihat kita, bantu seterdaya, berikan kata semangat, dan paling penting STOP JUDGING.

Setiap dari kita mempunyai tindakbalas yang berbeza terhadap tekanan dalam hidup. If you are strong and you can go thru anything, syukur Alhamdulillah. But, never expect that others are strong too just like you. Raikan perbezaan, hilangkan minda judgemental yang bertahun tertancap dalam kepala..buang..buang jauh-jauh.